Uitdagende schoolbib prikkelt leraren om hun klasbib aan te vullen!

Twee jaar geleden tekenden we met de Sint- Hubertusschool te Niel enthousiast in voor het traject 'Wil jij beter lezers'. We voelden immers al enkele jaren dat de leesresultaten op onze school daalden, iets dat later ook bevestigd werd door de inspectie. Gedurende twee schooljaren verdiepten we ons in voorlezen, technisch lezen, geletterdheid en begrijpend lezen.

Verloop

sla link op in klembord

Kopieer

Na reflectiegesprekken en klasbezoeken... werd duidelijk dat heel wat klassen een sterk verouderd boekenaanbod hadden. Het kernteam Taal zette via heel wat toffe initiatieven een inhaalbeweging op poten. Er kwam een klasbudget voor de aankoop van nieuwe boeken, elke leraar kreeg een bib-kaart voor de bib van Niel, de samenwerking met de bib werd herbekeken en als kers op de taart kwam er een school-bib met een uitdagend en gevarieerd aanbod waarmee de leraren hun boekenhoek in de klas kunnen aanvullen. Er werd een gezellige plek gecreëerd in de koffiekamer waar leraren de boeken kunnen kiezen, bekijken en lezen. In een eenvoudig mapje op het bureau noteren de leraren welke boeken ze mee naar hun klas nemen. Een mooie droom van een team die met de hulp van een geweldige klusjesman gerealiseerd kon worden. We zijn alweer een stapje dichter bij een krachtige leesomgeving!

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • TOsn1 Een schriftelijke boodschap verwerken
    • Informatie ordenen, verbinden of samenvatten (uit verhalen en informatieve teksten uit kinderliteratuur, schoolboeken en andere media)
    • 2.5-12j Luisteren naar, genieten van, praten over, nadenken over voorgelezen fictie en non-fictie
    • 2.5-12j Boekenkeuze en leesbeleving bespreken en/of creatief uiten
  • TOsn2 Voldoende vlot kunnen lezen om leeftijdsadequate teksten te begrijpen
    • 2.5-12j Exploreren van een ruime variatie aan tekstmateriaal

×
Kijkt als...
Niveau
Regio