Toelichting leerplandoel 5 (A-stroom) en leerplandoel 6 (B stroom)

Ben je nog niet thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel? Dan geven we hier wat inspiratie. Hieronder bespreken we leerplandoel 6 (A-stroom) en leerplandoel 5 (B-stroom)

Toelichting bij leerplandoel 6

sla link op in klembord

Kopieer

Dit LPD betekent dat leerlingen in staat moeten zijn om op de juiste manier grootheden (zoals lengte, massa, tijd …) en de bijbehorende eenheden (zoals meter, kilogram, seconde …) toe te passen in verschillende situaties.

Er wordt verwacht dat de leerlingen deze grootheden herkennen en gebruiken met de juiste eenheden en correct weer geven in oefeningen en/of opdrachten.

Eenheden

sla link op in klembord

Kopieer

Hieronder een opsomming van de eenheden - die binnen het vak techniek wel eens aan bod kunnen komen - met hun betekenis en afkortingen.

Grootheid Lengte: dit verwijst naar hoe lang iets is.
 

EenheidAfkorting
millimetermm
centimetercm
decimeterdm
meterm
kilometerkm

Grootheid Oppervlakte: dit geeft aan hoe groot het vlak van een object is.
 

EenheidAfkorting
vierkante millimetermm2
vierkante centimetercm2
vierkante decimeterdm2
vierkante meterm2

Grootheid Massa: grootheid die de eigenschap van een materie aanduidt, de hoeveelheid van een stof.
 

EenheidAfkorting
gramg
kilogramkg

Grootheid Inhoud/Volume: inhoud en volume geven de ruimte aan die een object inneemt.

Inhoud:
 

EenheidAfkorting
milliliterml
centilitercl
deciliterdl
literl

Volume:
 

EenheidAfkorting
kubieke millimetermm3
kubieke centimetercm3
kubieke decimeterdm3
kubieke meterm3

Tijd: dit verwijst naar de duur van een gebeurtenis.
 

EenheidAfkorting
secondes
minuutmin
uuru of h
dagd
weekwk
maandmo
jaarjr

Spanning: dit verwijst naar de elektrische spanning of potentiaalverschil tussen twee punten. De eenheid hiervoor is volt (V).
 

EenheidAfkorting
voltv

Temperatuur: dit geeft de warmte van een object of omgeving aan. De standaard eenheid is graden Celsius, maar in de wetenschap wordt al wel eens Kelvin (K) gebruikt.
 

EenheidAfkorting
celcius°C

Kracht: dit verwijst naar de invloed die de beweging of vorm van een object kan veranderen.
 

EenheidAfkorting
newtonN

Energie: dit verwijst naar de capaciteit om werk te verrichten of warmte over te dragen. De eenheid voor energie is joule (J), maar ook kilowattuur (kWh) wordt vaak gebruikt voor energieverbruik.
 

EenheidAfkorting
jouleJ
caloriecal
kilocalorieKcal
kilowattuurkWh

Tips

sla link op in klembord

Kopieer

Hierbij enkele tips om ervoor te zorgen dat grootheden en eenheden in elke techniek/wetenschap/wiskunde les op dezelfde manier worden gebruikt.

1. Elke leraar dezelfde terminologie:

sla link op in klembord

Kopieer

  • Creëer gelijke richtlijnen: maak een overzicht met alle betrokken leraren waarin de juiste gebruiks- en schrijfwijze van grootheden en eenheden wordt beschreven.
  • Controleer op eenheden in toetsen of oefeningen: hier moeten leerlingen altijd gevraagd worden de juiste eenheden te gebruiken, maak er een gewoonte van dit op regelmatige basis bij de leerlingen te controleren.

2. Visuele hulpmiddelen en klaslokaalposters

sla link op in klembord

Kopieer

  • Posters met grootheden en eenheden: hang visuele hulpmiddelen op in elk klaslokaal met de veelgebruikte grootheden en hun bijbehorende eenheden.
  • Voorzie eenheidstabel op werkbladen: zo worden leerlingen regelmatig herinnerd aan het juiste gebruik.

3. Uniforme instructie en didactiek

sla link op in klembord

Kopieer

  • Coördinatie tussen de betrokken leraren: houd regelmatige vergaderingen om de manier waarop grootheden en eenheden worden onderwezen te bespreken en af te stemmen.
  • Gebruik van meetinstrumenten: zorg voor het juiste meetinstrumenten bij opdrachten en/of oefeningen, zoals linialen, thermometers, of weegschalen in alle vakken.

4. Feedback en evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

  • Zorg dat het correct gebruik van eenheden standaard onderdeel is van de beoordeling bij opdrachten of toetsen. Wanneer eenheid ontbreekt of fout is, moet dit gecorrigeerd worden.
  • Geef bij fouten in eenheden altijd duidelijke feedback, zodat leerlingen weten wat ze fout hebben gedaan en hoe ze dit kunnen verbeteren.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio