Toelichting leerplandoel 12 Lichamelijke Opvoeding: principes van verantwoord en veilig gedrag.

LPD: De leerlingen hanteren bij het uitvoeren van verschillende rollen principes van verantwoord en veilig gedrag.

  2de graad  3de graad 
 D – D/A – A LO AV LPD 12LPD 12
 D: sportwetenschappen LPD 19LPD 18
 D/A Sport (begeleiding) LPD 20LPD 18
 A Beweging en Sport LPD 18LPD 19


Hoe werk je expliciet aan dit leerplandoel? Hoe vertaal je dit doel in leerlingentaal en hoe zorg je ervoor dat leerlingen hier bewust aan kunnen werken?

Implementatie in drie stappen

sla link op in klembord

Kopieer

In de wenk van dit leerplandoel onderscheiden we enkele thema's:

  • omgaan met winst en verlies;
  • fairplay en teamspirit;
  • leren omgaan met kwetsbaarheid van de leerlingen;
  • opkomen voor rechtvaardigheid op een maatschappelijk verantwoorde manier.

Stap 1: Kies een thema en koppel dit aan een bewegingsdomein.
Stap 2: Formuleer het lesdoel dat je wil bereiken in leerlingentaal.
Stap 3: Vertaal dit lesdoel in concrete acties. Wat zijn de succescriteria?

Voorbeeld


Stap 1

Stap 2

Stap 3

Omgaan met winst en verlies bij badminton (1).

 
Ik ga waardig om met winst en verlies.

Bij het begin zeg ik ‘goei match’.
Als we het oneens zijn, spelen we het punt opnieuw.
Na de wedstrijd geef ik een ‘high 5’ en feliciteer ik de winnaar.

Fairplay, teamspirit bij basketbal (2).
 

Ik toon respect en geef alle leden van mijn team de kans om volwaardig mee te spelen.

Ik geef aan iedereen een pas, ook wie minder vaardig is.
Na de match komen we samen voor een korte nabespreking of groepskreet.

Leren omgaan met kwetsbaarheid bij voetbal (3).

Ik geef alle ploeggenoten kansen om goed te spelen.

Wanneer een ploeggenoot een minder goede actie doet, moedig ik hem positief aan.
 

×
Kijkt als...
Niveau
Regio