Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel, dan geven we in dit artikel wat inspiratie bij leerplandoel 9 A-stroom = leerplandoel 7 B-stroom.
A-stroom: LPD 9 De leerlingen analyseren principes van de bouw en werking van een energiesysteem.
Afbakening: Deelsystemen, onderdelen en hun onderlinge samenhang
B-stroom: LPD 7 De leerlingen lichten principes toe van de bouw en werking van een energiesysteem.
Afbakening: Deelsystemen, onderdelen en hun onderlinge samenhang
Energiesystemen is een heel ruim begrip. Daaronder verstaan we zowel energie afkomstig van een windmolen, zonnecellen, waterkrachtcentrale … alsook energie aanwezig in een muizenval, energie die geleverd kan worden door aan katapult, een knikkerbaan, een waterraket, opgestapelde energie in een veer die plots kan vrijkomen, …..
Met de afbakening wordt aangeduid dat je de leerlingen moet aanleren om aandachtig het ’systeem’ te bekijken en de verschillende belangrijke onderdelen aan te duiden en aan te geven wat de samenhang of het doel is van de voornaamste onderdelen.
Gebruikte werkwoord in:
Extra vermelding bij B-stroom : Afbakening vermeldt dat ook “bouwstenen van digitale systemen” moeten toegelicht worden
Laat leerlingen het pad van energie volgen vanaf de zon tot de apparaten die zij dagelijks gebruiken.
Leerlingen met zonnepanelen thuis kunnen een foto maken van de panelen en de omvormer. Ze kunnen ook de windrichting bepalen waarin de panelen zijn geplaatst.
geef inzicht in wat de opbrengst van zonnepanelen kan beïnvloeden [ vb. richting en hoek t.o.v. stand van de zon, aantal zonnepanelen (geplaatst vermogen), moment van aanwezigheid zon t.o.v. moment verbruik, mogelijkheid om zonne-energie al dan niet op te slaan, …
De evaluatie moet gericht zijn op het leerplandoel. De leerlingen moeten de bouw en werking van een energiesysteem kunnen aangeven met aandacht voor de onderdelen en de onderlinge samenhang. Dit kan via een opdracht tijdens de les of een schriftelijke toets waarbij ze op een figuur aangeven uit welke onderdelen het systeem bestaat en hoe de verschillende onderdelen samenwerken. Dit kan ook door het maken van een eenvoudig schaalmodel waarbij ze (mondeling) kunnen duiden wat de functie is van de verschillende onderdelen.
Heb je graag nog wat extra uitleg bij het leerplan, dan kan je terecht op de PRO.-site: techniek A-stroom; techniek B-stroom