Toelichting bij LPD9 techniek A-stroom en LPD 7 techniek B-stroom

Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel, dan geven we in  dit artikel wat inspiratie bij leerplandoel 9 A-stroom = leerplandoel 7 B-stroom.

Het leerplandoel

sla link op in klembord

Kopieer

A-stroom: LPD 9 De leerlingen analyseren principes van de bouw en werking van een energiesysteem.
Afbakening: Deelsystemen, onderdelen en hun onderlinge samenhang

B-stroom: LPD 7 De leerlingen lichten principes toe van de bouw en werking van een energiesysteem.
Afbakening: Deelsystemen, onderdelen en hun onderlinge samenhang

Energiesystemen is een heel ruim begrip. Daaronder verstaan we zowel energie afkomstig van een windmolen, zonnecellen, waterkrachtcentrale … alsook energie aanwezig in een muizenval, energie die geleverd kan worden door aan katapult, een knikkerbaan, een waterraket, opgestapelde energie in een veer die plots kan vrijkomen, …..
Met de afbakening wordt aangeduid dat je de leerlingen moet aanleren om aandachtig het ’systeem’ te bekijken en de verschillende belangrijke onderdelen aan te duiden en aan te geven wat de samenhang of het doel is van de voornaamste onderdelen.

Verschilpunten doel A-stroom en B-stroom

sla link op in klembord

Kopieer

Gebruikte werkwoord in:

  • A-stroom: analyseren
  • B-stroom: toelichten
  • Analyseren = de leerling kan aan de hand van de bekomen informatie vaststellen hoe het energiesysteem gebouwd is of werkt.
  • Toelichten = de leerling kan aan de hand van een voorbeeld beschrijven of uitleggen hoe het besproken energiesysteem gebouwd is of werkt.

Extra vermelding bij B-stroom : Afbakening vermeldt dat ook “bouwstenen van digitale systemen” moeten toegelicht worden

Een paar voorbeelden uit de klaspraktijk:

sla link op in klembord

Kopieer

1. Zonnepanelen op school of thuis

sla link op in klembord

Kopieer

  • Deelsystemen: zonnepanelen, omvormer, verbruiker.
  • Onderdelen: zonnecellen, kabels, (eventueel batterijen voor opslag), verbruiker
  • Samenhang: Zonnepanelen zetten zonlicht om in elektriciteit, de omvormer zorgt ervoor dat de stroom kan gebruikt worden door onze toestellen. We kunnen ook een batterij gebruiken om energie op te slaan voor later.
  • Opdracht:
    • A- en B-stroom
      Laat leerlingen het pad van energie volgen vanaf de zon tot de apparaten die zij dagelijks gebruiken.
    • A- en B-stroom
      Leerlingen met zonnepanelen thuis kunnen een foto maken van de panelen en de omvormer. Ze kunnen ook de windrichting bepalen waarin de panelen zijn geplaatst.
    • enkel A-stroom:
      geef inzicht in wat de opbrengst van zonnepanelen kan beïnvloeden [ vb. richting en hoek t.o.v. stand van de zon, aantal zonnepanelen (geplaatst vermogen), moment van aanwezigheid zon t.o.v. moment verbruik, mogelijkheid om zonne-energie al dan niet op te slaan, …

2. Waterkrachtcentrale

sla link op in klembord

Kopieer

  • Deelsystemen: waterreservoir, dam, turbines, generator.
  • Onderdelen: turbine, generator, waterkanalen, sluizen.
  • Samenhang: Het water uit een hooggelegen reservoir valt door turbines die beweging omzetten in elektriciteit. Deze elektriciteit wordt naar huizen of industrieën geleid.
  • Opdracht: Laat leerlingen een simpel model van een waterkrachtcentrale bouwen met uitleg van de stroom van water naar energie.

3. E-bike (elektrische fiets)

sla link op in klembord

Kopieer

  • Deelsystemen: batterij, motor, pedalen, sensor.
  • Onderdelen: accu, elektromotor, controller, laadpoort.
  • Samenhang: De batterij van een elektrische fiets levert energie aan de motor wanneer de sensoren detecteren dat de gebruiker trapt. Dit zorgt voor ondersteuning tijdens het fietsen. De accu kan weer worden opgeladen via een oplader.
  • Opdracht: Je kan - in de A-stroom- de link leggen met LPD 4 (wisselwerking tussen wetenschap, technologie en de maatschappij). Ga met leerlingen in gesprek over het gebruik, voor- en nadelen van het gebruik van de elektrische fiets t.o.v. de klassieke fiets.

Evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

Voor A- en B-stroom

sla link op in klembord

Kopieer

De evaluatie moet gericht zijn op het leerplandoel. De leerlingen moeten de bouw en werking van een energiesysteem kunnen aangeven met aandacht voor de onderdelen en de onderlinge samenhang. Dit kan via een opdracht tijdens de les of een schriftelijke toets waarbij ze op een figuur aangeven uit welke onderdelen het systeem bestaat en hoe de verschillende onderdelen samenwerken. Dit kan ook door het maken van een eenvoudig schaalmodel waarbij ze (mondeling) kunnen duiden wat de functie is van de verschillende onderdelen.

A-stroom

sla link op in klembord

Kopieer

Bij de A-stroom moet ook het element rond het zoeken van verbanden tussen gegeven data en het trekken van besluiten meegenomen worden in de evaluatie. Dit kan je best via het evalueren van de onderzoeken die ze uitvoeren in de loop van de lessen.

Verder verdiepen in het leerplan?

sla link op in klembord

Kopieer

Heb je graag nog wat extra uitleg bij het leerplan, dan kan je terecht op de PRO.-site: techniek A-stroom; techniek B-stroom

×
Kijkt als...
Niveau
Regio