Toelichting bij LPD 4 techniek A-stroom

Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek (A-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel? Dan geven we in dit artikel wat inspiratie bij leerplandoel 4 (A-stroom).

Het leerplandoel

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 4 De leerlingen illustreren de wisselwerking tussen wetenschappen, technologie, wiskunde en de maatschappij aan de hand van maatschappelijke uitdagingen.

Dit leerplandoel bevat een aantal eigenschappen:

  1. Dit doel is een STEM-doel dat overkoepelend terugkomt in natuurwetenschappen en techniek en een context kent in wiskunde, vandaar is een samenwerking tussen die vakken noodzakelijk.
  2. Dit doel wordt het best geïntegreerd, gelijkgericht aangeleerd en ingeoefend.
  3. Dit doel vraagt ook een sterke leerlijn en kent een samenhang vanuit de eerste graad tot en met de derde graad, verticale samenhang, leerlijn is nodig. 

Activiteit van de leerling:

  1. De leerlingen illustreren de wisselwerking tussen enerzijds wetenschappen, technologie, wiskunde en de maatschappij.
  2. De leerlingen vertrekken vanuit een maatschappelijke uitdaging.

Overzicht van de STEM-doelen in de eerste graad

sla link op in klembord

Kopieer

Een paar voorbeelden uit de klaspraktijk

sla link op in klembord

Kopieer

Een maatschappelijke uitdaging

sla link op in klembord

Kopieer

Wanneer leerlingen vertrekken vanuit een maatschappelijke uitdaging die dicht bij hun leefwereld ligt dan kan dit een motor tot motivatie zijn.
Die uitdaging en motivatie vormen vaak een drijfveer voor verder onderzoek en ontwikkeling en nodigen uit om die te bekijken vanuit verschillende invalshoeken.
Duurzame ontwikkelingsdoelen zoals de SDG's, (Sustainable Development Goals) vormen veelal een sterke basis.

Die uitdagingen kunnen onder andere zijn:

  • Klimaatveranderingen
  • milieuvervuiling
  • Uitputten van essentiële grondstoffen
  • Mobiliteit
  • Pandemieën
  • Voldoende en kwaliteitsvolle voedselvoorziening
  • Migratie
  • Gezondheidszorg
  • Vergrijzing
  • Energietransitie
  • ...
Hierop zal er vanuit een samenwerking van natuurwetenschappen, techniek en wiskunde veelal een antwoord kunnen komen.

Een wisselwerking illusteren tussen wetenschappen, techniek en wiskunde.

sla link op in klembord

Kopieer

  • Wanneer de leerling vertrekt vanuit een maatschappelijk uitdaging zal men al snel linken kunnen leggen naar de verschillende vakken.
  • Zoek het vooral niet te ver, blijf dicht bij de leefwereld van leerlingen.
  • Het kan waardevol zijn om met het team leraren af te spreken een thema, project (een maatschappelijke uitdaging) te starten in een bepaald vak en in het andere vak verder te werken, of af te werken.
  • Door over de vakken heen samen te werken onderbouwen de leerlingen hun kennis aan de hand van wetenschappen, technologie en wiskunde.

Samenhang met andere doelen uit het vak techniek

sla link op in klembord

Kopieer

Dit doel staat niet alleen op zichzelf maar kent een samenhang met heel wat andere doelen uit o.a. het leerplan techniek.

  • Enkele andere doelen zoals:
    • De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, stoffen, organismen en technische systemen.
      • zoals veiligheid, circulariteit, duurzaamheid, ...
    • De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en vragen te beantwoorden.
      • Wanneer we vanuit een maatschappelijke uitdaging vertrekken zal veelal een wetenschappelijke methode de basis zijn om de linken te illustreren met wetenschappen, technologie en wiskunde.
    • De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.
      • Bij de ontwerpfase zal de leerling heel snel de linken leggen en de samenhang illustreren tussen wetenschappen, wiskunde en technologie. Veelal zullen de maatschappij en haar maatschappelijke uitdaging het uitgangspunt vormen.
    • ...

Enkele concrete voorbeelden

sla link op in klembord

Kopieer

Het leerplan techniek omschrijft enkele concrete thema's, systemen die een basis kunnen vormen voor een maatschappelijk uitdaging.

  • Energiesystemen:
    • De energietransitie van klassieke energiebronnen naar duurzamere energiebronnen.
    • De uitdaging om van veelverbruiker te evolueren naar bewuster omgaan met energieverbruik en energiezuiniger te werken en te leven.
    • De uitdaging om bewust en slim om te gaan in functie van piekmomenten, piekverbruiken.
  • Informatieverwerkende systemen:
    • Informatie is heel breed, maar hoe gaan we duurzaam om met informatie? Wat is het doel en wat willen wij ermee bereiken?
    • De uitdaging om efficient met o.a. digitale informatie om te gaan.
    • De uitdaging om nieuwe middelen zoals AI te gebruiken en te interpreteren.
  • Constructiesystemen:
    • De uitdaging een constructie te bedenken en te realiseren die duurzaam is in opbouw en materiaalgebruik.
    • Een principe zoas cradle to cradle kan een mooie uitdaging vormen.
    • Lokale materialen, methodes kunnen helpen de uitdaging haalbaar te houden.
  • Transportsystemen:
    • Duurzaam transport is en blijft een heel belangrijke uitdaging.
    • Hoe verplaatsen we ons en hoe verplaatsen we goederen? Kan dit duurzamer?
  • Biotechnische systemen:
    •  Uitdagingen kunnen liggen binnen de voedingsindustrie, meststoffen, voedingsmiddelen, cosmetica ...

Verder verdiepen in het leerplan?

sla link op in klembord

Kopieer

Heb je graag nog wat extra uitleg bij het leerplan, dan kun je terecht op de PRO.-site.: techniek A-stroom; techniek B-stroom

×
Kijkt als...
Niveau
Regio