Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek (A-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel? Dan geven we in dit artikel wat inspiratie bij leerplandoel 4 (A-stroom).
LPD 4 De leerlingen illustreren de wisselwerking tussen wetenschappen, technologie, wiskunde en de maatschappij aan de hand van maatschappelijke uitdagingen.
Dit leerplandoel bevat een aantal eigenschappen:
Activiteit van de leerling:
Wanneer leerlingen vertrekken vanuit een maatschappelijke uitdaging die dicht bij hun leefwereld ligt dan kan dit een motor tot motivatie zijn.
Die uitdaging en motivatie vormen vaak een drijfveer voor verder onderzoek en ontwikkeling en nodigen uit om die te bekijken vanuit verschillende invalshoeken.
Duurzame ontwikkelingsdoelen zoals de SDG's, (Sustainable Development Goals) vormen veelal een sterke basis.
Die uitdagingen kunnen onder andere zijn:
Hierop zal er vanuit een samenwerking van natuurwetenschappen, techniek en wiskunde veelal een antwoord kunnen komen.
Een wisselwerking illusteren tussen wetenschappen, techniek en wiskunde.
Dit doel staat niet alleen op zichzelf maar kent een samenhang met heel wat andere doelen uit o.a. het leerplan techniek.
Het leerplan techniek omschrijft enkele concrete thema's, systemen die een basis kunnen vormen voor een maatschappelijk uitdaging.
Heb je graag nog wat extra uitleg bij het leerplan, dan kun je terecht op de PRO.-site.: techniek A-stroom; techniek B-stroom