Toelichting bij LPD 3 Techniek (A- en B-stroom)

Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel, dan geven we hier wat inspiratie . Hieronder bespreken we leerplandoel 3.

Toelichting bij LPD 3 Techniek (A- en B-stroom)

Het leerplandoel

sla link op in klembord

Kopieer

LPD3 De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.

Dit LPD kun je op heel wat manieren bereiken, zowel in de A- als de B-stroom, maar dan op een ander niveau. Het LPD kun je niet los zien van andere LPD, combineer ze met bijvoorbeeld:

  • LPD1, 5, 6, 9, 11, 12 voor de A- stroom
  • LPD 1, 4, 5, 6, 9, 10 voor de B-stroom

Een paar voorbeelden uit de klaspraktijk

sla link op in klembord

Kopieer

Hierbij leggen we het LPD uit aan de hand van twee voorbeelden.

Voorbeeld 1: ontwerpen van een kistje

sla link op in klembord

Kopieer

We vertrekken vanuit een realisatie, zeker haalbaar voor leerlingen uit de B-stroom, maar ook mogelijk voor leerlingen uit de A-stroom.
Je maakt met de leerlingen een kistje. In het verleden maakte iedereen hetzelfde kistje, nu wil je in functie van het LPD 3 beter inspelen op het vernieuwde leerplan.

Opdracht: Realiseer een kistje met bijhorende handvaten passend bij jouw ontwerp.

Verkennen en verhelderen van het probleem

sla link op in klembord

Kopieer

  • Leerlingen maken het kistje op de grootte die ze zelf mogen bepalen. Je geeft elke leerling dezelfde hoeveelheid grondstoffen. Leerlingen bepalen voor wie en voor welk doel ze dit kistje zullen maken. Het kan kleiner worden of een andere vorm krijgen, afhankelijk van het doel dat zij voor ogen zien.
  • Daarnaast geef je de leerlingen de opdracht een handvat/handvaten te voorzien. We focussen ons op deze opdracht om het LPD te verduidelijken.
  • Inleiding: Wat is het belang van handvaten en waarom ze nuttig zijn voor kistjes. Bespreek bijvoorbeeld ergonomie en gebruiksgemak, zo koppel je wetenschappen aan deze opdracht.

2. Analyseren van het probleem

sla link op in klembord

Kopieer

  • Probleemomschrijving: Laat de leerlingen nadenken welke handvaten het meest geschikt zouden zijn voor de grootte van het kistje dat zij hebben gekozen. Op deze manier wend je technologie aan.
  • Leer leerlingen creatief denken: out of the box, design- thinking, …
  • Materialen en ontwerp: Laat leerlingen onderzoek doen naar verschillende soorten handvaten (bijvoorbeeld van hout, metaal, of kunststof). Wat zijn de voor- en nadelen van elk materiaal? Welk materiaal past het best bij het kistje? (= technologie)
  • Ergonomie: Bespreek met de leerlingen de principes van ergonomie. Hoe moet een handvat gevormd zijn voor comfortabel gebruik? (= wetenschappen/ technologie)

3. Mogelijke oplossingen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Laat leerlingen verschillende ontwerpen voor handvatten schetsen. Dit kan op papier of digitaal. Geef ze de keuze om dit handvat zelf te maken uit de door hun gekozen grondstof of laat ze een bestaand handvat gebruiken, dan wel aan de criteria die zij hebben vooropgesteld. Misschien komen ze wel met nog heel andere voorstellen….
  • Deze opdracht kan in groep of individueel. Maak gebruik van placemat, out of the box-denken, design- thinking, …
  • Laat ze afmetingen berekenen, zoals de ideale hoogte en breedte van het handvat in verhouding tot de kist. (= wiskunde)
  • Laat leerlingen bepalen waar ze de handvaten willen plaatsen en hoe ze dit nauwkeurig kunnen aanduiden. (= wiskunde)
  • Bespreek klassikaal elke optie vóór de leerlingen aan de slag gaan, zo kunnen eventuele verbeteringen nog gebeuren om een nog beter, steviger, mooier resultaat te bekomen.

5. Realiseren

sla link op in klembord

Kopieer

  • Laat leerlingen hun kistje en handvat maken en of toevoegen. Zet hier zeker in op andere LPD.

6. Evalueren

sla link op in klembord

Kopieer

  • Laat leerlingen hun kistjes met handvatten testen. Zijn ze stevig? Zijn ze gemakkelijk te dragen? Voldoen ze aan de vooropgestelde criteria?
  • Feedback geven aan elkaar: vergelijk elkaars werk en laat leerlingen feedback geven op elkaars resultaat.

7. Reflectie

sla link op in klembord

Kopieer

  • Reflecteren: Laat leerlingen nadenken over wat goed ging en wat beter kon. Wat hebben ze geleerd over het ontwerp- en bouwproces?
  • Presenteren: Organiseer een moment waarop leerlingen hun kistjes en handvaten aan de klas presenteren. Laat ze hun ontwerpkeuzes uitleggen en de voordelen van hun handvaten bespreken.
  1. Een ander voorbeeld vertrekkend vanuit LPD 11, bouw en werking van een transportsysteem, constructiesysteem. Misschien eerder haalbaar voor leerlingen A-stroom.

Voorbeeld 2 : Ontwerp en bouw een eenvoudig autootje

sla link op in klembord

Kopieer

1. Probleemstelling

sla link op in klembord

Kopieer

  • Geef de leerlingen de opdracht een eenvoudig autootje te ontwerpen en te bouwen.
  • Maak er een wedstrijdje van: de auto die het verste kan rijden in 1 minuut wint.
  • Zet leerlingen eventueel samen in groepjes van 3 of 4.

2. Analyseren van het probleem

sla link op in klembord

Kopieer

  • Bespreek eventueel de basisprincipes van beweging en wrijving. Waarom rijden sommige voertuigen verder dan andere? Zo wend je technologie aan. Geef hiervoor opdrachten zodat leerlingen zelf de analyse kunnen maken.
  • Geef keuze of instructies voor gebruik van overbrenging, energie, ….

3. Oplossingen zoeken

sla link op in klembord

Kopieer

  • Ontwerpen: Laat leerlingen brainstormen over verschillende ontwerpen voor hun autootjes. Materialen, vorm, …. Laat ze schetsen maken, 3D-ontwerpen, …. Je gaat hier zover in als je zelf wilt als leerkracht. Gedifferentieerd werken kan hier zeker! Laat de leerlingen een ontwerptekening maken van hun autootje met uitleg over hoe het zal werken.
  • Materialen: Geef leerlingen een lijst van beschikbare materialen, zoals:
    • Karton of plastic voor het chassis
    • Wielen (bijvoorbeeld van flessen of andere ronde materialen)
    • As (zoals satéprikkers of stevige stokken)
    • Bronnen van energie

4. Realiseren

sla link op in klembord

Kopieer

  • Bouwen: Laat leerlingen hun autootjes bouwen volgens hun ontwerp. Ze maken hierbij gebruik van technologie en wiskunde.

5. Testen en evalueren

sla link op in klembord

Kopieer

  • Testfase: Organiseer een testronde waar leerlingen hun autootjes kunnen laten rijden. Meet de afstand die elk autootje rijdt.
  • Feedback: Laat leerlingen reflecteren op wat goed werkte en wat niet. Hoe kunnen ze hun ontwerpen verbeteren?
  • Laat leerlingen verbeteringen aanbrengen indien ze dit zouden nodig vinden in functie van het resultaat.

6. Presentatie

sla link op in klembord

Kopieer

  • Laat elk groepje hun autootjes aan de klas presenteren, uitleggen hoe ze hun ontwerp hebben ontwikkeld en welke keuzes ze hebben gemaakt.

Tot slot

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt hier als leerkracht heel wat andere leerinhouden aanbieden die ze kunnen gebruiken om betere keuzes te maken bij hun ontwerp.
Probeer aan de hand van bovenstaande voorbeelden je eigen bestaande cursussen, daar waar kan, aan te passen of te wijzigen. 
Het woord ontwerpen klinkt groots, maar voor onze leerlingen eerste graad gaat het om kleine stapjes, kleine wijzigingen waarbij ze inzicht krijgen in het geïntegreerd werken.
Wijs hen erop dat ze zonder gebruik van wetenschappen, technologie en wiskunde niet ver komen en deze kennis nodig is om een degelijk resultaat te bekomen.

Verder verdiepen in het leerplan?

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt deze uitleg filmen en ter beschikking stellen zodat leerlingen hem later individueel nogmaals kunnen bekijken of zodat nieuwe leerlingen er kunnen gebruik van maken.
Heb je graag nog wat extra uitleg bij het leerplan, dan kun je terecht op de PRO.-site.: techniek A-stroom; techniek B-stroom

×
Kijkt als...
Niveau
Regio