Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel, dan geven we hier wat inspiratie . Hieronder bespreken we leerplandoel 3.
Toelichting bij LPD 3 Techniek (A- en B-stroom)
LPD3 De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.
Dit LPD kun je op heel wat manieren bereiken, zowel in de A- als de B-stroom, maar dan op een ander niveau. Het LPD kun je niet los zien van andere LPD, combineer ze met bijvoorbeeld:
Hierbij leggen we het LPD uit aan de hand van twee voorbeelden.
We vertrekken vanuit een realisatie, zeker haalbaar voor leerlingen uit de B-stroom, maar ook mogelijk voor leerlingen uit de A-stroom.
Je maakt met de leerlingen een kistje. In het verleden maakte iedereen hetzelfde kistje, nu wil je in functie van het LPD 3 beter inspelen op het vernieuwde leerplan.
Opdracht: Realiseer een kistje met bijhorende handvaten passend bij jouw ontwerp.
Je kunt hier als leerkracht heel wat andere leerinhouden aanbieden die ze kunnen gebruiken om betere keuzes te maken bij hun ontwerp.
Probeer aan de hand van bovenstaande voorbeelden je eigen bestaande cursussen, daar waar kan, aan te passen of te wijzigen.
Het woord ontwerpen klinkt groots, maar voor onze leerlingen eerste graad gaat het om kleine stapjes, kleine wijzigingen waarbij ze inzicht krijgen in het geïntegreerd werken.
Wijs hen erop dat ze zonder gebruik van wetenschappen, technologie en wiskunde niet ver komen en deze kennis nodig is om een degelijk resultaat te bekomen.
Je kunt deze uitleg filmen en ter beschikking stellen zodat leerlingen hem later individueel nogmaals kunnen bekijken of zodat nieuwe leerlingen er kunnen gebruik van maken.
Heb je graag nog wat extra uitleg bij het leerplan, dan kun je terecht op de PRO.-site.: techniek A-stroom; techniek B-stroom