Toelichting bij LPD 11 techniek A-stroom en LPD 9 techniek B-stroom, leerinhoud constructiesysteem

Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek A- of B-stroom of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel? Dan geven we hier wat extra informatie. Hieronder bespreken we LPD 10 A-stroom en LPD 8 B-stroom.

LPD 11 (A) LPD 9 (B) De leerlingen analyseren principes van de bouw van een constructiesysteem

sla link op in klembord

Kopieer

Wat wordt bedoeld met een "constructiesysteem"?

sla link op in klembord

Kopieer

Een constructiesysteem is een verzameling van onderdelen die op een bepaalde manier met elkaar verbonden zijn waardoor ze een functie krijgen. Het is een doordacht systeem waarbij elk onderdeel een bepaalde functie heeft (dragen, verbinden, bewegen, ...). Door de principes (hoe onderdelen samenwerken, verbonden zijn met elkaar, ...) te begrijpen, kan je zelf nieuwe dingen ontwerpen en bouwen.

Mogelijke toepassingen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Houtverbindingen (naambordje, nachtlampje, kistje, ...)
  • Metalen constructies (kaarsenhouder uit aluminium)
  • Modulaire systemen (onderdelen die je gemakkelijk weer uit elkaar kunt halen zoals; LEGO technic, meccano, knexx, ...)
  • Bouwwerken (bruggen, ...)
  • Papier en karton (prototyping)
  • ...

Constructiesystemen analyseren

sla link op in klembord

Kopieer

  • kijken hoe onderdelen in elkaar passen (losse of vaste verbindieng, schroeven, klikken, lijmen, ...)
  • ontdekken welke basisstukken er bestaan (balk, as, tandwiel, scharnier, schroeven, ...)
  • nagaan welke functie elk onderdeel heeft (draagt, verbindt, laat bewegen, maakt stevig, ...)
  • structuur begrijpen: waarom werkt het systeem zo, wat zijn de voordelen (eenvoudig, sterk, uitbreidbaar, ...)

Wat kan leerlingen leren?

sla link op in klembord

Kopieer

  • Inzicht in krachten: leerlingen analyseren, herkennen en benoemen basisbelastingen (trek, druk, buiging, ...). 
  • Verbindingsprincipes: leerlingen analyseren en zien hoe onderdelen worden verbonden (mechanisch: bouten, moeren, spijkers; niet-mechanisch: lijm, lassen). 
  • Vorm en stabiliteit: bijvoorbeeld: leerlingen kunnen uitleggen waarom een driehoek steviger is dan een vierkant. 
  • Link naar de praktijk: de analyse kan leiden tot het maken van een eenvoudige eigen constructie of verbeteren van een bestaand werkstukje.

Didactisch aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

  • Onderzoekend leren: uitzoeken en begrijpen van de functie van elk onderdeel van een constructiesysteem.

Samengevat

sla link op in klembord

Kopieer

  • Analyseren van constructiesystemen = leerlingen inzicht geven in hoe onderdelen samenwerken om stevige, functionele objecten te bouwen.
  • Maak gebruik van eenvoudige modellen, proefjes en realistische voorbeelden voor een snelle succeservaring.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?