Toelichting bij LPD 1 Techniek (A- en B-stroom)

Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel, dan geven we hier wat inspiratie . Hieronder bespreken we leerplandoel 1.

Het leerplandoel

sla link op in klembord

Kopieer

LPD1 De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, stoffen, organismen en technische systemen.

Dit leerplandoel bevat twee elementen:

  1. De leerlingen werken steeds veilig.
  2. De leerlingen gaan op een duurzame manier om met materiaal en middelen.

Een paar voorbeelden uit de klaspraktijk:

sla link op in klembord

Kopieer

Veiligheid

sla link op in klembord

Kopieer

  • Je demonstreert je leerlingen hoe ze correct met vb. een kolomboormachine moeten werken, waar de gevaren zitten, welke PBM ‘s (Persoonlijke BeschermingsMiddelen) ze verwacht worden te dragen (bv. veiligheidsbril en handschoenen), hoe het werkstuk veilig moeten opgespannen worden … Je kunt deze uitleg filmen en ter beschikking stellen, zodat leerlingen het later individueel nogmaals kunnen bekijken of zodat nieuwe leerlingen er gebruik van kunnen maken. 
  • Alvorens lijm te gebruiken, analyseer je samen met je leerlingen het etiket: Je gaat na wat de aanbevolen werkwijze is, je bespreekt de pictogrammen op het etiket en aan de hand daarvan bepaal je welke voorzorgsmaatregelen moeten getroffen worden om veilig met de lijm om te gaan. Dit kan bijvoorbeeld het dragen van handschoenen zijn om contact met de huid te vermijden.

Duurzaamheid

sla link op in klembord

Kopieer

  • Dit kan gaan van het sorteren van afval over het zuinig omgaan met het beschikbaar materiaal tot bewustwording rond duurzaam energiegebruik.
  • Bij het maken van een werkstuk kan er aandacht besteed worden aan “duurzame productontwikkeling” : Je maakt gebruik van zo veel mogelijk of enkel gerecycleerd materiaal, het zuiniger maken van het product in gebruik  …
  • Wil je bij het ontwerpen of maken van een werkstuk nog een stap verder gaan dan kan je zelfs je leerlingen aanmoedigen om het “cradle to cradle” - principe toe te passen: De centrale gedachte is dat alle gebruikte materialen na hun leven in het ene product, nuttig kunnen worden ingezet in een ander product. Het verschil met conventioneel hergebruik is dat er geen kwaliteitsverlies is, en geen restproducten zijn die niet hergebruikt kunnen worden. Je zal bijvoorbeeld geen gebruik maken van lijm, omdat dit na gebruik niet meer kan hergebruikt worden.

Verder verdiepen in het leerplan?

sla link op in klembord

Kopieer

Heb je graag nog wat extra uitleg bij het leerplan, dan kan je terecht op de PRO.-site.: techniek A-stroom; techniek B-stroom

×
Kijkt als...
Niveau
Regio