LPD 6 De leerlingen passen methodes toe om eigenschappen van materialen en grondstoffen te bepalen in functie van een probleemstelling.
Nadat je de probleemstelling met de leerlingen overlopen en besproken hebt kunnen de leerlingen individueel of in groepjes inzetten op de ontwerpfase. Dit kan een tekening, ontwerp of prototype zijn.
Een ontwerpfase kan bestaan uit verschillende materialen en/of grondstoffen waaruit leerlingen een keuze kunnen maken.
In functie van de mogelijke materialen en/of grondstoffen worden er onderzoeksopdrachten uitgevoerd om zo een beeld te krijgen van de mogelijkheden waarmee de leerling aan de slag kan gaan.
→ Grondstoffen en materialen kunnen in dit geval inspelen op: metalen of niet-metalen, voedingsmiddelen, enz …
→ Eigenschappen van materalen kunnen een ruime betekenis hebben, waaronder: trek, druk, hardheid, waterdichtheid, enz ..
Met deze doelstelling kan je ook de focus leggen op duurzaam gebruik van materialen (LPD 1)
Om de analyse of onderzoek meer gestructureerd te laten verlopen kan je gebruik maken van onderstaand schema. Het geeft jezelf en de leerling meer houvast om het onderzoek uit te voeren.
In de B-stroom kan je gebruik maken van eenvoudige technieken om tot een conclusie te komen. Bij de ingebruikname kan je hierop inspelen.
In de A-stroom kan je elk deel grondiger, diepgaander onder de loep nemen.
Heb je graag nog wat extra uitleg bij het leerplan, dan kan je terecht op de PRO.-site, techniek B-stroom;