Toelichting bij leerplandoel 12 (A-stroom) en leerplandoel 10 (B-stroom)

Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek A- of B-stroom of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel (LPD)? Dan geven we hier wat extra informatie. We bespreken LPD 12 A-stroom en LPD 10 B-stroom.

Toelichting bij leerplandoel 12 (A-stroom) en leerplandoel 10 (B-stroom)

sla link op in klembord

Kopieer

Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel, dan geven we hier wat inspiratie. Hieronder bespreken we leerplandoel 12 (A-stroom) = leerplandoel 10 (B-stroom).

Het leerplandoel

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 12 (A-stroom) = LPD 10 (B-stroom)  De leerlingen doorlopen een technisch proces om een technisch systeem te realiseren vanuit behoefte(n) en criteria.
Afbakening: Ontwerp en productieproces

Technisch proces

sla link op in klembord

Kopieer

Bij het realiseren, dus het maken van een werkstuk, maak je gebruik van een technisch proces.
Je kan hierbij gebruik maken van bijvoorbeeld volgende fases:

  1. Bepaal de behoefte of de probleemstelling en analyseer de criteria waaraan het werkstuk moet voldoen.
  2. Ontwerp mogelijke oplossingen, voer eventueel een onderzoek om bepaalde oplossingen uit te testen.
  3. Maak het ontwerp.
  4. Neem de realisatie in gebruik en test het uit.
  5. Evalueer de realisatie vanuit de in de eerste fase bepaalde criteria, pas de realisatie eventueel aan.

Afbakening

sla link op in klembord

Kopieer

Als afbakening wordt aangegeven dat je zowel aandacht moet hebben voor het ontwerp, maar ook voor het productieproces.
Bij het productieproces heb je aandacht voor:

  • Welke materialen je gebruikt, zodat het product optimaal voldoet aan de vereisten.
  • Welke verbindingstechniek je toepast : vijzen (soort?), nagels, lijm, bouten, poprevetten ...
  • Welke hulpmiddelen (boormachine, soort boor, welke schroevendraaier ...) heb je nodig.
  • Hoe ga je best te werk om veilig en efficiënt te werken.

Meer informatie rond het ontwerpproces vind je in deze artikelenreeks onder de titel toelichting bij LPD 3 techniek A- en B-stroom.

Een voorbeeld

sla link op in klembord

Kopieer

Bepalen van de behoefte of probleemstelling

sla link op in klembord

Kopieer

Situatie: insecten zijn van essentieel belang voor ons ecosysteem. Om bepaalde insectensoorten een handje te helpen willen we een insectenhotel maken.
 Criteria:

  • De vorm van het hotel bepaal je zelf.
  • Je maakt, voor de structuur van het hotel, enkel gebruik van het hout dat de leerkracht je ter beschikking stelt.
  • Je moet minstens 5 "kamers" (=compartimenten) hebben in je hotel. Elk compartiment moet opgevuld worden met een ander materiaal, zodat het hotel aantrekkelijk is voor verschillende insectensoorten. Het opvulmateriaal zal je zelf moeten meebrengen van thuis.
  • Het hotel moet kunnen omhoog gehangen worden aan een muur of boom.
  • Productietijd structuur hotel: 3 lesuren.

Ontwerpen

sla link op in klembord

Kopieer

Klassikaal en onder leiding van de leraar wordt bestudeerd aan welke voorwaarden een goed insectenhotel moet voldoen en wat goede opvulmaterialen zijn.

  • In groepjes (of individueel) wordt gebrainstormd rond mogelijke vormen voor het insectenhotel.
  • Leerlingen bedenken verschillende oplossingen (bv.minimaal 5)
  • Ze schetsen de beste drie oplossingen.
  • Onderzoek: Wat zijn de afmetingen van het ter beschikking gestelde materiaal? Hoeveel vakken zijn nodig? Wat hebben we ter beschikking om het te maken? 
  • Ontwerp aanpassen zodat het met het ter beschikking gestelde materiaal kan gerealiseerd worden.
  • Hierna beslist elk groepje (of elke leerling) welk ontwerp ze zullen realiseren.

Maken

sla link op in klembord

Kopieer

Het ontwerp realiseren:

  • Leerlingen maken een schets op papier met afmetingen. 
  • Ze stellen een stappenplan op zodat de ontwerpvolgorde duidelijk is.  Eventueel maken ze een model in papier of karton om zich een beter beeld te vormen.
  • Hoe worden de onderdelen bevestigd?
  • Uitvoeren.

Rol van de leraar:
begeleiden bij het kritisch afwegen van ontwerpkeuzes en het vertalen naar een maakbaar plan. Laat leerlingen uitleggen waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt. Zo stimuleer je hen om kritisch na te denken.

In gebruik nemen/testen

sla link op in klembord

Kopieer

Leerlingen "testen" hun realisatie:

  • Ze testen of het stevig is.
  • Kan het makkelijk omhoog gehangen worden?
  • Heeft het minimaal vijf  "kamers"?
  • Ze vullen de compartimenten op met verschillende materialen. 
  • ...
Ze noteren wat goed is en wat beter kan. Eventueel kunnen ze nog aanpassingen doen. Nu kan het in de tuin een plaatsje krijgen.

Evalueren

sla link op in klembord

Kopieer

Realisatie evalueren vanuit de vooropgestelde criteria.
Je kan de leerlingen betrekken bij de evaluatie. Elk groepje kan het product van een andere groep beoordelen op basis van  de oorspronkelijk opgegeven criteria. Ze geven elkaar feedback.

Verder verdiepen in het leerplan?

sla link op in klembord

Kopieer

Heb je graag nog wat extra uitleg bij het leerplan, dan kan je terecht op de PRO.-site.:

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?