Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek A- of B-stroom of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel (LPD)? Dan geven we hier wat extra informatie. We bespreken LPD 12 A-stroom en LPD 10 B-stroom.
Toelichting bij leerplandoel 12 (A-stroom) en leerplandoel 10 (B-stroom)
Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel, dan geven we hier wat inspiratie. Hieronder bespreken we leerplandoel 12 (A-stroom) = leerplandoel 10 (B-stroom).
LPD 12 (A-stroom) = LPD 10 (B-stroom) De leerlingen doorlopen een technisch proces om een technisch systeem te realiseren vanuit behoefte(n) en criteria.
Afbakening: Ontwerp en productieproces
Bij het realiseren, dus het maken van een werkstuk, maak je gebruik van een technisch proces.
Je kan hierbij gebruik maken van bijvoorbeeld volgende fases:
Als afbakening wordt aangegeven dat je zowel aandacht moet hebben voor het ontwerp, maar ook voor het productieproces.
Bij het productieproces heb je aandacht voor:
Meer informatie rond het ontwerpproces vind je in deze artikelenreeks onder de titel toelichting bij LPD 3 techniek A- en B-stroom.
Situatie: insecten zijn van essentieel belang voor ons ecosysteem. Om bepaalde insectensoorten een handje te helpen willen we een insectenhotel maken.
Criteria:
Klassikaal en onder leiding van de leraar wordt bestudeerd aan welke voorwaarden een goed insectenhotel moet voldoen en wat goede opvulmaterialen zijn.
Het ontwerp realiseren:
Rol van de leraar:
begeleiden bij het kritisch afwegen van ontwerpkeuzes en het vertalen naar een maakbaar plan. Laat leerlingen uitleggen waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt. Zo stimuleer je hen om kritisch na te denken.
Leerlingen "testen" hun realisatie:
Ze noteren wat goed is en wat beter kan. Eventueel kunnen ze nog aanpassingen doen. Nu kan het in de tuin een plaatsje krijgen.
Realisatie evalueren vanuit de vooropgestelde criteria.
Je kan de leerlingen betrekken bij de evaluatie. Elk groepje kan het product van een andere groep beoordelen op basis van de oorspronkelijk opgegeven criteria. Ze geven elkaar feedback.
Heb je graag nog wat extra uitleg bij het leerplan, dan kan je terecht op de PRO.-site.: