Tentoonstelling project ‘Dialoog, kunst van verbinding’ in de Basiliek van Koekelberg

di 29 april 2025

Een schooljaar lang in dialoog – en nu: de tentoonstelling!

Wat voorafging

sla link op in klembord

Kopieer

Het project Dialoog, kunst van verbinding bracht dit schooljaar leerlingen uit vijf scholen uit Brussel en de Vlaamse Rand samen rond christelijk geïnspireerde kunst. Ze gingen in dialoog over levensbeschouwelijke vragen en gaven artistiek vorm aan hun zoektocht naar identiteit. Onder begeleiding van kunstenaars, filosofen en begeleiders werd dit een traject dat levensbeschouwing, kunst en interlevensbeschouwelijke ontmoeting verweefde.

Thuislocatie van dit project is de imposante Basiliek van Koekelberg en meer specifiek het Museum voor Moderne Religieuze Kunst (MMRK). Deze plek is niet toevallig gekozen: als herkenningspunt op de grens tussen Brussel en de Vlaamse Rand belichaamt ze letterlijk de brug die dit project wil slaan. De basiliek, met haar religieuze en culturele betekenis, biedt een inspirerende ruimte voor dialoog, stilte en expressie - een krachtig decor voor een zoektocht naar identiteit en verbinding.

Deelnemende scholen (3de graad):

  • Sint-Jan-Berchmans, Brussel
  • Technov, Vilvoorde
  • Sint-Martinus, Asse
  • Regina Caeli, Dilbeek
  • ZAVO, Zaventem

Het project werd gespreid over het hele schooljaar en verliep in drie grote fases:

  • eerste trimester: introductie van dialoog in de klas en kennismaking met religieuze kunst in het MMRK en de Basiliek van Koekelberg. De leerlingen filosofeerden en maakten een eerste kunstcollage.
  • tweede trimester: tweede dialoogdag met de vragen 'Wat maakt de mens tot mens?', 'Wat maakt jou tot jou?', en 'Wie ben ik als profeet?'. Er werd gefilosofeerd, gemediteerd én gecreëerd. Identiteitsstukken werden tastbaar in kleurrijke lichaamsdelen op doek.
  • derde trimester: de finale dialoogvraag luidde: 'Wie ben ik in relatie tot de ander?' Het antwoord kreeg vorm in een mobile: een beweeglijk kunstwerk waarin identiteit en ontmoeting centraal staan.

Een dialoog die vooraf voorbereid wordt en waar nadien over gereflecteerd wordt, toont duidelijk het drievoudige didactische principe dat kenmerkend is voor het vak interlevensbeschouwelijke dialoog.

We maakten een sfeervolle social media reeks over het traject van de leerlingen dit schooljaar.

Te zien: de tentoonstelling!

sla link op in klembord

Kopieer

De weerslag van al die creatieve dialoogmomenten is van 19 tot 25 mei 2025 te bewonderen in de Basiliek van Koekelberg. In deze tentoonstelling brengen de leerlingen hun werk samen in een unieke, dynamische installatie die uitnodigt tot verwondering en gesprek. Op 19 mei vindt de officiële opening plaats. Kom gerust langs en ontdek de kunstwerken van de leerlingen.

Unieke duo-expo!

sla link op in klembord

Kopieer

Wie komt kijken, krijgt niet één maar twee projecten te zien: ook de Waalse collega’s Pastorale scolaire stellen er gelijktijdig het werk van leerlingen tentoon, in het kader van een gelijkaardig identiteitstraject. We slaan de handen in elkaar en presenteren een gezamenlijke expo waarin tweetalige dialoog en artistieke expressie elkaar ontmoeten.

Wat komt er nog?

sla link op in klembord

Kopieer

Op basis van de opgedane ervaring wordt een dialoogspel ontwikkeld door ExploRatio, dat volgend schooljaar gratis ter beschikking zal staan van alle scholen en instellingen die met jongeren werk willen maken van interlevensbeschouwelijke ontmoeting.

Professionalisering: wat gebeurde er?

sla link op in klembord

Kopieer

Leerkrachten konden dit jaar op verschillende momenten aansluiten ter inspiratie en professionalisering:

  • 10 oktober 2024 – Aftrap met rondleiding door curator Denys Shantar in het MMRK
  • 21 & 28 november 2024 – Observatie dialoogsessies en werkvormen (verkenning met curator, identiteitscollage, filosofisch gesprek)
  • 13 & 20 februari 2025 – Observatie dialoogsessies en werkvormen (inclusief workshops, filosofisch gesprek en meditatiesessie)

Deze momenten gaven geïnteresseerden de kans om het proces van dichtbij te volgen en inspiratie op te doen voor eigen onderwijspraktijk.

Over het project

sla link op in klembord

Kopieer

Het project werd opgezet door KOCB vzw, in samenwerking met Katholiek Onderwijs Vlaanderen en het Vicariaat Onderwijs van het aartsbisdom Mechelen-Brussel. Het werd voor 90% gefinancierd via de subsidie Polsslag Brussel, goedgekeurd door minister Benjamin Dalle.

Partners:

Voor meer info kan je terecht bij de identiteitsbegeleiders Kelly Deburchgraeve en Tine Struyve.

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio