In het vierde leerjaar te Regina Pacis in Hove ging juf Katrin aan de slag rond de Belgische kunstenaar Alechinsky. De leerlingen leren de kunstenaar en zijn werken kennen en gaan dan stap voor stap aan de slag.
De leraar toont foto’s van het werk van Pierre Alechinsky. Ze geeft randinfo over deze Belgische kunstschilder. De leraar stelt vragen bij de getoonde werken:
De leerlingen komen tot het besluit dat Alechinsky onder andere werkt met een afdruk van een (stuk) riooldeksel. Hij werkt vaak met Chinese inkt/ecoline waarbij hij vaak kleine figuurtjes herhaalt. De leraar voegt eraan toe dat Alechinsky ‘surrealistisch’ werkt.
De leerlingen experimenteren met zwarte ecoline en gebruiken hiervoor een stuk bamboestok als penseel. De bamboestok wordt vandaag jullie penseel (verwijs even naar vroeger: inktpot, pennetje, doppen en schrijven). Deze stok is schuin afgesneden. Je schrijft met het puntje.
De leerlingen proberen een afdruk te maken met behulp van houtskool: de leerlingen krijgen een kladblad en stuk houtskool. Ze gaan buiten (speelplaats) op zoek naar een riooldeksel en proberen een afdruk te maken van een stuk van een riooldeksen.
Ze leggen hiervoor hun houtskool plat! Niet te hard drukken.
De leerlingen krijgen een groot wit A3-blad. Ze mogen kiezen in welke richting ze dit blad gebruiken. Ze mogen rechtstaan tijdens dit onderdeel van de les.
Kranten (om banken af te dekken) – zwarte ecoline – bamboestokken (ong 20 cm – schuin afgesneden) – potjes – kladpapier – houtskool – foto’s Alechinsky – wit A3 papier – gekleurde ecoline – verfborstel - haarlak – vodjes – slecht T-shirt
De leerlingen gaan zitten. De leraar stelt volgende vragen:
De leraar evalueert het doelgericht werken van de leerlingen tijdens deze les. Ze geeft commentaar op de houding, de gedrevenheid, het opruimen, de evaluatie … Ze wijst er nog eens op dat de lln nu een surrealistisch werk gemaakt hebben.
MUgr1 De wereld open benaderen met aandacht voor en goesting in het kunstzinnige, de verbeelding, de creativiteit en het esthetische
8-10 jaar Gevoeligheid ontwikkelen voor het kunstzinnige in de wereld en nieuwe kunstervaringen toelaten - interesse tonen in kunst en ervan genieten - beseffen en aanvaarden dat de beleving van kunst persoonsgebonden is
MUge2 De muzische bouwstenen beleven, herkennen, onderzoeken en hanteren
Textuur 8-10 jaar Bewust beleven, herkennen en onder begeleiding spelen met:
Lijn 8-10 jaar Bewust beleven, herkennen en onder begeleiding spelen met:
Muva3 De technische en expressieve vaardigheden die nodig zijn om zich muzisch uit te drukken in beeld, muziek, dans en drama verfijnen
Tekenen 5-10 jaar Oefenen in het schetsen, ontwerptekenen en fantasietekenen met verschillende materialen
Schilderen 8-10 jaar Het schilderen verfijnen door gebruik te maken van verdunde en onverdunde verf - verfijnen van eenvoudige druktechnieken