Sprookjes

Juf Mieke en juf Noor van de Sint-jozefschool uit Ieper kregen de opdracht om in de leerstraat hun bibliotheek op te vrolijken. Onder begeleiding van de academie (kunstkuur) werkten de leerlingen van het vijfde leerjaar prachtige linosnedes uit rond het thema sprookjes.

Aan de slag!

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen waren onder de indruk van de prachtige prenten uit sprookjesboeken en besloten daarom vanuit deze prenten te starten. Alle leerlingen werden verdeeld in groepjes en kozen per groep een prent uit een sprookjesboek dat hen grafisch aantrok.

Elk groepje verdeelde zijn tekening in vier stukken, zo kon elke leerling een stuk van de prent tekenen en uitsnijden in lino.
Daarna werd de linosnede ‘in- ge- inkt’. Met de drukpers mochten de leerlingen hun tekening drukken op een stuk stof waarna enkele naaimama’s er prachtige kussens van maakte.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

MUge2 De muzische bouwstenen beleven, herkennen, onderzoeken en hanteren.

10-12 jaar Bewust beleven, herkennen, beschrijven, uitvoeren en creatief gebruik maken van:

  • de gevoelswaarde van een vorm
  • vormen met een symboolwaarde
  • vormcontrasten
  • samengestelde driedimensionale vormen
  • karakteristieke houdingen van mensen en dieren
  • stileren en abstracte vormgeving

MUva3 De technische en expressieve vaardigheden die nodig zijn om zich muzisch uit te drukken in beeld, muziek, dans en drama verfijnen.

10-12 jaar iets complexere druktechnieken verkennen

×
Kijkt als...
Niveau
Regio