Het leerplan Natuurwetenschappen voor het 7de leerjaar HO is gebaseerd op minimumdoelen van de basisvorming. Het bouwt verder op de leerplannen Maatschappelijke vorming rubriek ‘Wetenschappelijk geletterd worden’ van de tweede en derde graad in de A-finaliteit. In het leerplan Doorstroomgerichte specialisatie (VII-DoSp) zijn ook leerplandoelen Natuurwetenschappen en STEM opgenomen. De school of het schoolbestuur kan zelf kiezen welk(e) leerplandoel(en) ze aanbiedt of kan leerlingen een keuze laten maken tussen verschillende leerplandoelen. Bijkomend zijn er een aantal keuzedoelen opgenomen in het leerplan.
Een overzicht van de samenhang tussen beide leerplannen voor het profiel 'Wetenschappen en STEM' kan de keuze faciliteren.
Onderstaande tabel schetst de samenhang tussen leerplandoelen in het leerplan Natuurwetenschappen (VII-Nat) en aanverwante thema’s en doelen in het leerplan voor de specifieke vorming (VII-DoSp).
Thema Leerplandoelen Natuurwetenschappen
(VII-Nat)Doelen Doorstroomgerichte specialisatie
(VII-DoSp)Leerplandoelen Natuurwetenschappen zonder samenhang met specifieke vorming STEM en samenleving LPD 1 De leerlingen illustreren de wisselwerking tussen wetenschappen, technologie, wiskunde en de maatschappij aan de hand van maatschappelijke uitdagingen. - Voortplanting LPD 2 De leerlingen illustreren hoe hormonale regeling en gezondheidsgedrag de vruchtbaarheid bij de mens beïnvloeden. - Erfelijkheid LPD 3 De leerlingen leggen het overerven en de expressie van kenmerken bij organismen uit. - Duurzame chemie LPD 8 De leerlingen reflecteren over aangereikte toepassingen of processen in het kader van duurzame chemie. - Periodieke verschijnselen LPD 10 De leerlingen verklaren aan de hand van eigenschappen van golven fenomenen of toepassingen uit het dagelijks leven. - Interesse voor het brede domein van ‘industriële wetenschappen en technologie’ Elektrodynamica - LPD 10 De leerlingen berekenen spanning over, stroomsterkte door, weerstand en vermogen van een verbruiker. Energie - LPD K 16 De leerlingen berekenen de kinetische, gravitationele en elastische energie van een lichaam in functie van behoud van energie.
LPD K 17 De leerlingen analyseren het verband tussen druk, volume en temperatuur in een gas.Statica en dynamica LPD 9 De leerlingen stellen krachten vectorieel voor en leggen het verband tussen de verandering van de bewegingstoestand van een lichaam en de resulterende kracht. LPD 11 De leerlingen verklaren het effect van inwerkende krachten op de bewegingsverandering van een systeem aan de hand van de drie wetten van Newton.
LPD K 18 De leerlingen analyseren het verband tussen positie, tijdstip, snelheid en versnelling bij ééndimensionale bewegingen.
LPD K 19 De leerlingen analyseren mechanische eigenschappen van materialen.
LPD K 20 De leerlingen beredeneren de invloed van krachten en krachtmomenten op het statisch evenwicht van systemen.STEM: onderzoeken en ontwikkelen - LPD 14 De leerlingen ontwikkelen een oplossing voor een probleem door STEM-disciplines geïntegreerd toe te passen. Interesse voor het brede domein van ‘agro-en biotechnologie en voeding' Celleer - LPD K 15 De leerlingen leggen het verband tussen celtypen en hun functies in weefsels en organen uit met inbegrip van de betrokken cellulaire processen. Ecosystemen - LPD 9 De leerlingen analyseren interacties en processen in ecosystemen. Structuur en eigenschappen van stoffen en atomen LPD 4 De leerlingen interpreteren de symbolische schrijfwijze van enkelvoudige en samengestelde stoffen. LPD 12 De leerlingen leggen het verband tussen de plaats en de eigenschappen van atomen in het PSE. LPD 5 De leerlingen interpreteren chemische reacties in termen van materie-uitwisseling. LPD K 21 De leerlingen stellen chemische formules op van anorganische en monofunctionele organische stoffen. LPD 6 De leerlingen interpreteren bij een chemische reactie de energie-uitwisseling met de omgeving. LPD K 22 De leerlingen classificeren organische en anorganische stoffen zowel op basis van een gegeven formule als op basis van een naam. LPD 7 De leerlingen gebruiken een atoommodel om de structuur van atomen te beschrijven. LPD K 23 De leerlingen brengen elektronegativiteit, polariteit en elektrolyten in verband met oplosbaarheid en elektrische geleiding. LPD K 24 De leerlingen leggen het verband tussen stofhoeveelheid, molaire massa en molaire concentratie. STEM: labo LPD 15 De leerlingen passen geschikte labotechnieken toe om betrouwbare informatie te verzamelen met aandacht voor goede labopraktijken. Interesse voor het brede domein van ‘sport en bewegen’ Anatomie en fysiologie - LPD 8 De leerlingen leggen uit dat beweging het resultaat is van een interactie tussen zenuw-, spier- en beenderstelsel. LPD K 12 De leerlingen leggen fysiologische processen van stofwisseling en secretie uit met inbegrip van de structuur en de werking van de betrokken organen en gerelateerde gezondheidsproblematieken. LPD K 13 De leerlingen leggen transportfysiologie bij de mens uit aan de hand van de structuur en de werking van hart, bloedvaten, lymfevaten en longen. LPD K 14 De leerlingen leggen specifieke en niet-specifieke afweer uit. Wetenschap en sport - LPD 13 De leerlingen beschrijven bewegingsactiviteiten vanuit anatomisch, fysiologisch of biomechanisch perspectief. LPD K 25 De leerlingen beschrijven basisprincipes van gezonde voeding voor de sporter.