Samen groeien ...

In kleuterschool De Kleine Reus werkten ze een project uit waarbij ze de hernieuwde visie van de school tijdens een feestelijke afsluiter voorstelden aan de ouders en de gemeenschap. Elke kleuterklas werkte een prentenboek uit, gekoppeld aan een onderdeel van die visie. De 4-jarige kleuters beleefden 'Iedere kleuter krijgt hier groeikansen' vanuit het prentenboek ‘Dat is mijn bloem’.

Juf Sofie vertelt over hun project

sla link op in klembord

Kopieer

Tijdens het voorlezen van het prentenboek, merkte ik een grote interesse in het vogelhuisje dat een belangrijke rol speelde in het verhaal. Meteen had ik mijn aanzet tot het uitwerken van ons ‘project’.

Fragment uit het boek: ’Dat is mijn bloem!’ van Alice Hemming

sla link op in klembord

Kopieer

Fragment uit het boek: ’Dat is mijn bloem!’ van Alice Hemming

Wij willen zelf een vogelhuisje bouwen. Maar hoe gaan we hieraan beginnen? Welke stappen moeten wij allemaal doorlopen?

Hoe maken we een vogelhuisje?

sla link op in klembord

Kopieer

Vanuit een brainstorm kwamen we tot vier stappen: 

  1. We gaan vogelhuisjes zoeken in onze omgeving en hiervan foto’s maken.
  2. We gaan ons eigen ideale vogelhuisje schetsen en nadien stemmen op ons favoriete vogelhuisje door een kritische houding aan te nemen.
  3. We hebben een top drie gemaakt van mooiste vogelhuisjes. De huisjes die op plaats twee en drie staan, gaan we knutselen met allerlei materialen.
  4. We gaan het gewonnen vogelhuisje effectief maken en samen ophangen in de boom.

Dit proces heb ik met de kleuters doorlopen met onze visie goed voor ogen, namelijk: Iedere kleuter krijgt groeikansen.  Ik ben op zoek gegaan naar iets om dit groeiproces visueel duidelijk te maken voor mijn kleuters. En na wat brainstormen met andere collega’s, kwam ik op het idee om vier plantjes te gebruiken die duidelijk groeien, gaandeweg elke stap in het proces.

Het proces dat ik samen met de kleuters heb doorlopen, heb ik in beeld gebracht aan de hand van een digitaal boek.  Neem zeker eens een kijkje of gebruik onderstaande QR-code.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • IVzv2: Op een efficiënte manier informatie en leerervaringen opnemen, verwerken, weergeven (delen) en deze onthouden en inzetten bij nieuwe ervaringen en in complexere situaties
  • MZkm1: Zelfredzaam zijn in het uitvoeren van manipulatieve handelingen in verschillende situaties; deze handelingen nauwkeurig, gedoseerd en ontspannen uitvoeren
  • OWte1: Ervaren, onderzoeken en vaststellen hoe eenvoudige technische systemen gemaakt zijn van grondstoffen, ingrediënten, materialen en/of onderdelen
  • SErv3: Samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel
  • WDlw3: Wiskundige problemen oplossen in betekenisvolle situaties binnen en buiten de klas en de redeneringen daarbij onderbouwen, vergelijken, bijsturen, weergeven en beoordelen

×
Kijkt als...
Niveau
Regio