Rubrics voor leerplandoel 17 (2de graad)

Met deze rubrics kan je de digitale communicatieve competenties van leerlingen gericht observeren, begeleiden en evalueren. Het biedt bovendien leerlingen inzicht in hun eigen vaardigheden en groeipunten op het vlak van digitale communicatie.

De beoordelingsschaal bestaat uit vier niveaus: Platinum, Goud, Zilver en Brons.

  • Platinum betekent dat de leerling de vaardigheden spontaan en correct toepast, zonder begeleiding of herinnering.
  • Goud geeft aan dat de leerling de vaardigheden zelfstandig uitvoert, maar minder spontaan of vlot.
  • Zilver betekent dat de leerling de vaardigheden met hulp of aanmoediging kan toepassen.
  • Brons wijst erop dat de leerling nog moeite heeft met de vaardigheden en deze niet zelfstandig kan uitvoeren. 

RUBRIC: Ik creeër multimediabestanden (LPD 17 multimedia).
SleutelpuntenPlatinum(?) Goud(?)Zilver(?)Brons(?)
Eenvoudige manipulaties op beelden uitvoeren waaronder formaat wijzigen, bijsnij-den, resolutie aanpassen, hel-derheid aanpassen.Ik kan zelfstandig aangeleerde en nieuwe technieken i.v.m. het manipuleren van een digitale foto uitvoeren en werkt inzichtelijk.Ik kan zelfstandig aangeleerde technieken i.v.m. het manipuleren van digitale foto's uitvoeren en werkt inzichtelijk.Ik kan onder begeleiding manipulaties op een digitale foto uitvoeren.Ik kan geen of nauwelijks manipulaties op een digitale foto uitvoeren.
Gevorderde manipulaties op beelden uitvoeren waaronder een histogram en werken met lagen.Ik kan zelfstandig aangeleerde en nieuwe technieken i.v.m. het gevorderd manipuleren van een digitale foto uitvoeren.Ik kan zelfstandig aangeleerde technieken i.v.m. het gevorderd manipuleren van digitale foto’s uitvoeren.Ik kan onder begeleiding gevorderde manipulaties op een digitale foto uitvoeren.Ik kan geen of nauwelijks gevorderde manipulaties op een digitale foto uitvoeren.
Eenvoudige bewerkingen op video’s uitvoeren waaronder tussentitels, geluid, ondertitels toevoegen en gebruik van overgangen.Ik kan zelfstandig aangeleerde en nieuwe technieken i.v.m. het bewerken van video’s uitvoeren.Ik kan zelfstandig aangeleerde technieken i.v.m. het bewerken van video’s uitvoeren.Ik kan onder begeleiding eenvoudige bewerkingen op video's uitvoeren.Ik kan geen of nauwelijks bewerkingen op video's uitvoeren.

RUBRIC: Ik creeër multimediabestanden (LPD 17 presentatiepakket).
SleutelpuntenPlatinum(?) Goud(?)Zilver(?)Brons(?)
Basisregels goede presentatieIk leg spontaan eerst de inhoud van mijn presentatie vast. Op basis ervan werk ik een presentatievorm uit/kies ik een presentatie-software conform de inhoud van mijn presentatie. Dit kan een mindmap, fotocollage, storyboard, infographic, filmpje, website, presentatie, … zijn.Ik leg op aanwijzing de inhoud van mijn presentatie vast. Op basis ervan werk ik een presentatievorm uit/kies ik een presentiesoftware conform de inhoud van mijn presentatie. Dit kan een mindmap, fotocollage, storyboard, infographic, filmpje, website, presentatie, … zijn.Ik leg met hulp de inhoud van mijn presentatie vast. Op basis ervan werk ik met hulp een presentatievorm uit/kies ik presentiesoft-ware conform de inhoud van mijn presentatie. Dit kan een mindmap, fotocollage, storyboard, infographic, filmpje, website, presentatie, … zijn.Ik werk zonder veel nadenken een presentatie in een presentatiepakket uit.
Presentatiemodel maken en gebruikenIk maak spontaan een presentatiemodel met een sobere, consequente en automatische opbouw. Ik gebruik dit spontaan voor presentaties van mijn verschillende vakken.Ik maak op aanwijzing een presentatiemodel met een sobere, consequente en automatische opbouw. Ik gebruik dit voor presentaties van mijn verschillende vakken.Ik maak met hulp een presentatiemodel met een sobere, consequente en automatische opbouw. Ik gebruik dit op aanwijzen van mijn leraars voor presentaties van mijn verschillende vakken.Ik weet niet hoe ik presentatiemodel met sobere, consequente en automatische opbouw moet maken.
 
Navigeren Ik maak bij de aanmaak van een presentatie op eigen initiatief doelgericht en doelmatig gebruik van een passende navigatiestructuur. De animatie en de overgangen zijn aangepast aan het doel van de presentatie.Ik maak op aanwijzing bij de aanmaak van een presentatie gebruik van een passende navigatiestructuur. De animatie en de overgangen zijn aangepast aan het doel van de presentatie.Ik heb hulp nodig bij de aanmaak van een presentatie met een passende navigatiestructuur. Ik weet niet hoe ik een presentatie met passende navigatiestructuur moet maken.
Multimedia integrerenIk maak bij de aanmaak van presentaties op eigen initiatief gebruik van passende multimedia (filmpjes, foto’s, afbeeldingen, …) om inhouden te visualiseren.Ik maak bij de aanmaak van presentaties gebruik van passende multimedia (filmpjes, foto’s, afbeeldingen, …) om inhouden te visualiseren.Ik maak, mits hulp van anderen, bij de aanmaak van presentaties gebruik van passende multimedia (filmpjes, foto’s, afbeeldingen, …) om inhouden te visualiseren.Ik weet niet hoe ik passende multimedia (filmpjes, foto’s, afbeeldingen, …) moet integreren in een presentatie.

RUBRIC: Ik creeër multimediabestanden (LPD 17 rekenblad).
SleutelpuntenPlatinum(?) Goud(?)Zilver(?)Brons(?)
Rekenblad aanpassen en opmakenIk kan zelfstandig een bestaand rekenblad inhoudelijk aanpassen en een passende opmaak voorzien.Ik kan op aanwijzing een bestaand rekenblad inhoudelijk aanpassen en een passende opmaak voorzien.Ik kan met hulp van de leraar of medeleerling een bestaand rekenblad inhoudelijk aanpassen en een passende opmaak voorzien.Ik ben niet in staat om een bestaand rekenblad aan te passen of op te maken.
Gegevens: type, doorvoeren, notatie Ik kan zelfstandig het juiste gegevenstype kiezen en de notatie aanpassen. Ik kan gegevens ook doorvoeren en werkt hierbij inzichtelijk.Ik ben in staat om het juiste gegevenstype te kiezen en de notatie aan te passen. Ik kan gegevens ook doorvoeren.Met wat hulp of door instructies te volgen kan ik het juiste gegevenstype kiezen, de notatie aanpassen en de gegevens doorvoeren.Ik ben niet in staat om het juiste gegevenstype te kiezen en de notatie aan te passen.
Gegevens: type, doorvoeren, notatie 
Formules: invoeren, kopiëren, functies, absolute en relatieve adresseringIk ben in staat om de meest efficiënte formule te kiezen en te gebruiken om een berekening te maken en test de berekening ook op validiteit.Ik ben in staat om de juiste formule te kiezen en te gebruiken om een berekening te maken.Aan de hand van instructies kan ik een formule selecteren en gebruiken om een berekening te maken.Ik ben niet in staat om een formule te selecteren om een berekening te maken.
Functies: statistische-, wiskundige-, datumfuncties en de als- functieIk ben in staat om de meest efficiënte functie te kiezen en te gebruiken en test deze ook op validiteit.Ik ben in staat om de juiste functie te kiezen en te gebruiken.Aan de hand van instructies kan ik de meest geschikte functie selecteren en gebruiken.Ik ben niet in staat om de meest geschikte functie selecteren en te gebruiken.
Grafieken: grafiektype, maken, aanpassen, opmakenIk kan zelfstandig aangeleerde technieken gebruiken om data grafisch weer te geven en kiest hierbij het meest geschikte grafiektype en kan de opmaak aanpassen.Ik ben in staat om een rekenblad te gebruiken om data grafisch weer te geven volgens opgegeven criteria.Met wat hulp of door instructies te volgen kan ik een rekenblad gebruiken om data grafisch weer te geven.Ik kan het rekenblad niet gebruiken om data grafisch weer te geven.

RUBRIC: Ik creeër multimediabestanden (LPD 17 tekstverwerking).
SleutelpuntenPlatinum(?) Goud(?)Zilver(?)Brons(?)
StijlenIk gebruik spontaan bestaande stijlen in functie van de tekst die ik moet creëren. Ik ontwerp spontaan een nieuwe stijl wanneer dit nodig is.Ik gebruik een stijl volgens de schoolafspraak. Ik ontwerp een nieuwe stijl wanneer dit nodig is.Ik kan mits aanwijzing een stijl gebruiken volgens de schoolafspraak. Ik kan geen nieuwe stijl ontwikkelenIk weet niet wat stijlen zijn en pas ze dus niet toe bij het creëren van een tekst.
TekenopmaakIk pas spontaan ‘vet’, ‘cursief’, ‘doorhalen’ en ‘keuze lettertype’ toe in mijn tekstopmaak, aangepast aan het type tekst dat ik maak.Ik pas op aanwijzing van de leraar ‘vet’, ‘cursief’, ‘doorhalen’ en ‘keuze lettertype’ toe in mijn tekstopmaak, aangepast aan het type tekst dat ik maak.Ik pas – met hulp – ‘vet’, ‘cursief’, ‘doorhalen’ en ‘keuze lettertype’ toe in mijn tekstopmaak.Ik weet niet hoe ik ‘vet’, ‘cursief’, ‘doorhalen’ en ‘keuze lettertype’ moet toepassen in mijn tekstopmaak.
AlineaopmaakIk pas spontaan ‘opsommingstekens’, ‘inspringen’, ‘nummeren’ en ‘witruimte toe in mijn alineaopmaak, aangepast aan het type tekst dat ik maak.Ik pas op aanwijzing van de leraar ‘opsommings-tekens’, ‘inspringen’, ‘nummeren’ en ‘witruimte toe in mijn alineaopmaak.Ik pas – met hulp - ‘opsommingstekens’, ‘inspringen’, ‘nummeren’ en ‘witruimte toe in mijn alineaopmaak.Ik weet niet hoe ik ‘opsommingstekens’, ‘inspringen’, ‘nummeren’ en ‘witruimte moet toepassen in mijn alineaopmaak.
PaginaopmaakIk pas spontaan ‘paginanummers’, ‘sectie-einde’, ‘pagina-einde’, ‘(afwijkende) kop- en voetteksten’ en ‘pagina kopiëren’ toe in mijn paginaopmaak, aangepast aan het type tekst dat ik maak.Ik pas op aanwijzing van de leraar ‘paginanum-mers’, ‘sectie-einde’, ‘pagina-einde’, ‘(afwijkende) kop- en voetteksten en ‘pagina kopiëren’ toe in mijn paginaopmaak.Ik pas – met hulp - ‘paginanummers’, ‘sectie-einde’, ‘pagina-einde’, ‘(afwijkende) kop- en voetteksten’ en ‘pagina kopiëren’ toe in mijn paginaopmaak.Ik weet niet hoe ik ‘paginanummers’, ‘sectie-einde’, ‘pagina-einde’, ‘(afwijkende) kop- en voetteksten’ en ‘pagina kopiëren’ moet toepassen in mijn paginaopmaak.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?