Met deze rubric kan je de digitale communicatieve competenties van leerlingen gericht observeren, begeleiden en evalueren. Het biedt bovendien leerlingen inzicht in hun eigen vaardigheden en groeipunten op het vlak van digitale communicatie.
De beoordelingsschaal bestaat uit vier niveaus: Platinum, Goud, Zilver en Brons.
RUBRIC: Ik gebruik programma’s om te communiceren (LPD 16). Sleutelpunten Platinum (?) Goud (?) Zilver (?) Brons (?) Mails schrijven en versturen Ik schrijf en verstuur mails naar (meerdere) contacten met bijlage(n), spontaan rekening houdend met de netetiquetteregels van de school. Ik respecteer hierbij auteursrechten, privacy en portretrecht. Ik schrijf en verstuur mails naar (meerdere) contacten met bijlage(n), rekening houdend met de netetiquetteregels van de school. Ik respecteer hierbij auteursrechten, privacy en portretrecht. Ik schrijf en verstuur mails naar (meerdere) contacten met bijlage(n). Leraren/medeleerlingen moeten me erop wijzen om rekening te houden met de netetiquetteregels van de school, auteursrechten, privacy en portretrecht. Ik verstuur mails naar (meerdere) contacten met bijlage(n). Ik hou geen rekening met de netetiquetteregels van de school, noch auteursrechten, privacy en portretrecht. Online synchroon communiceren Ik werk online spontaan via Zoom, Teams, Meet, … met medeleerlingen/leraren samen. Ik kies het gepaste kanaal en kan hierbij mijn scherm delen, camera/ geluid op en afzetten en gebruik maken van de chatfunctie. Ik werk online via Zoom, Teams, Meet, … met medeleerlingen/leraren samen. Ik kan hierbij mijn scherm delen, camera/ geluid op en afzetten en gebruik maken van de chatfunctie. Ik werk online via Zoom, Teams, Meet, … met medeleerlingen/leraren samen. Ik heb hulp nodig om mijn scherm te delen, camera/geluid op en af te zetten en gebruik te maken van de chatfunctie. Ik heb moeite om online samen te werken via Zoom, Teams, Meet, … Ik heb hulp nodig om een uitnodiging te versturen en om de toepassing te gebruiken. Online a-synchroon communiceren (sms, blog, fora, social media,..) Ik schrijf spontaan en verstuur vlot berichten (in sms, blog, fora, social media) in aangepaste taal naar de bestemmeling. Ik schrijf en verstuur met moeite berichten (in sms, blog, fora, social media) in aangepaste taal naar de bestemmeling. Ik schrijf en verstuur met ondersteuning berichten (in sms, blog, fora, social media) in aangepaste taal naar de bestemmeling. Ik kan geen berichten (in sms, blog, fora, social media) schrijven in een aangepaste taal en kan ze dus niet versturen niet naar de bestemmeling.