Met deze rubric kan je de digitale communicatieve competenties van leerlingen gericht observeren, begeleiden en evalueren. Het biedt bovendien leerlingen inzicht in hun eigen vaardigheden en groeipunten op het vlak van digitale communicatie.
De beoordelingsschaal bestaat uit vier niveaus: Platinum, Goud, Zilver en Brons.
(*) zijn afspraken die over gemaakt worden met alle leerkrachten samen over alle vakken heen én die toegepast worden over alle vakken heen
RUBRIC: ik analyseer de impact van digitale systemen op onze maatschappij (LPD 20) Sleutelpunten Platinum(?) Goud(?) Zilver(?) Brons(?) Emotionele en psychologische impact van social media Ik kan spontaan de emotionele en psychologische impact van social media helder toelichten. Met hulp van medeleerlingen kan ik de emotionele en psychologische impact van social media toelichten. Met hulp van medeleerlingen kan ik mij een beeld vormen van wat de emotionele en psychologische impact van social media met zich kan meebrengen. Ik onderken de emotionele en psychologische impact van social media. Ik kan hierdoor geen analyse maken. Social media: verzamelen van allerhande info Ik kan spontaan toelichten hoe social media persoonlijke informatie van mij verzamelt en mij een gepersonaliseerd aanbod/gepersonaliseerde reclame stuurt die mijn keuze/koopgedrag kan beïnvloeden. Met hulp van medeleerlingen kan ik toelichten hoe social media persoonlijke informatie van mij verzamelt en mij een gepersonaliseerd aanbod/gepersonaliseerde reclame stuurt die mijn keuze/koopgedrag kan beïnvloeden. Met hulp van medeleerlingen kan ik mij een beeld vormen van hoe social media persoonlijke informatie van mij verzamelt en mij een gepersonaliseerd aanbod/gepersonaliseerde reclame stuurt die mijn keuze/koopgedrag kan beïnvloeden. Ik onderken dat social media persoonlijke informatie verzamelt en gebruikt voor eigen doeleinden. Toegang geven tot persoonlijke gegevens op social media Ik kan spontaan toelichten welke risico’s het posten van eigen foto’s, locatiegegevens, bankrekeningnummer bij bestelling met zich kan meebrengen. Met hulp van medeleerlingen kan ik toelichten welke risico’s het posten van eigen foto’s, locatiegegevens, bankrekeningnummer bij bestelling met zich kan meebrengen. Met hulp van medeleerlingen kan ik mij een beeld vormen van welke risico’s het posten van eigen foto’s, locatiegegevens, bankrekeningnummer bij bestelling met zich kan meebrengen. Ik onderken dat het posten van eigen foto’s, locatiegegevens, bankrekeningnummer bij bestelling risico’s met zich kan meebrengen. Fake news op social media Ik kijk spontaan kritisch naar de info die ik krijg via/lees op social media. Ik weeg spontaan af wat waarheidsgetrouw is of wat ‘fake news’ is. Door in gesprek te gaan met mijn medeleerlingen besef ik dat ik dat de info die ik krijg via/lees op social media niet altijd waarheidsgetrouw is. Door in gesprek te gaan met mijn medeleerlingen krijg ik een beeld dat wat ik krijg via/lees op social media niet altijd waarheidsgetrouw is. Ik kijk niet kritisch naar de info die ik krijg via/lees op social media. Ik geloof dat alles wat ik lees ook echt is. Mogelijkheden artificiële intelligentie Ik kan spontaan verschillende toepassingen/mogelijkheden van artificiële intelligentie noemen die voor mij nuttig kunnen zijn. Door in gesprek te gaan met mijn medeleerlingen kan ik enkele toe-passingen/mogelijkheden van artificiële intelligentie noemen die voor mij nuttig kunnen zijn. Door in gesprek te gaan met mijn medeleerlingen krijg ik een beeld van enkele toe-passingen/mogelijkheden van artificiële intelligentie die voor mij nuttig kunnen zijn. Ik weet niet wat artificiële intelligentie is en kan dus geen toepassingen/mogelijkheden noemen. De maatschappelijke impact van digitale systemen analyseren: decompositie Ik kan spontaan vanuit een maatschappelijke situatie/probleemstelling het probleem opsplitsen in deelproblemen: decompositie. Ik kan mits aanwijzing vanuit een maatschappelijke situatie/probleemstelling het probleem opsplitsen in deelproblemen: decompositie. Ik kan met hulp van mijn leraar/medeleerling(en) vanuit een maatschappelijke situatie/probleemstelling het probleem opsplitsen in deelproblemen: decompositie. Ik kan een maatschappelijke situatie/probleem niet opsplitsen in deelproblemen. De maatschappelijke impact van digitale systemen analyseren: patroonherkenning Ik kan spontaan vanuit de deelproblemen patronen herkennen: patroonherkenning. Ik kan mits aanwijzing vanuit de deelproblemen patronen herkennen: patroonherkenning. Ik kan met hulp van mijn leraar/medeleerling(en) vanuit de deelproblemen patronen herkennen: patroonherkenning. Ik kan geen patronen herkennen omdat ik geen deelproblemen herken in een maatschappelijke situatie/probleem. De maatschappelijke impact van digitale systemen analyseren: abstractie Ik kan spontaan de deelproblemen abstraheren om tot een oplossing te komen: abstractie. Ik kan mits aanwijzing de deelproblemen abstraheren om tot een oplossing te komen: abstractie. Ik kan met hulp van mijn leraar/medeleerling(en) de deelproblemen abstraheren om tot een oplossing te komen: abstractie. Vermits ik geen deelproblemen herken in een maatschappelijke situatie/probleem kan ik ze ook niet abstraheren om tot een oplossing te komen. De maatschappelijke impact van digitale systemen analyseren: algoritmisch denken Ik kan spontaan een stappenplan omschrijven om tot de oplossing van het probleem te komen: algoritmisch denken. Ik kan mits aanwijzing een stappenplan omschrijven om tot de oplossing van het probleem te komen: algoritmisch denken. Ik kan met hulp van mijn leraar/medeleerling(en) een stappenplan omschrijven om tot de oplossing van het probleem te komen: algoritmisch denken. Vermits ik geen abstracties kan maken van de deelproblemen van een maatschappelijke situatie/probleem, kan ik ook geen stappenplan omschrijven om tot een oplossing van het probleem te komen: algoritmisch denken.