Met deze rubric kan je de digitale communicatieve competenties van leerlingen gericht observeren, begeleiden en evalueren. Het biedt bovendien leerlingen inzicht in hun eigen vaardigheden en groeipunten op het vlak van digitale communicatie.
De beoordelingsschaal bestaat uit vier niveaus: Platinum, Goud, Zilver en Brons.
RUBRIC: Ik communiceer met respect voor privacy, auteursrecht, portretrecht en volgens netetiquette (LPD 19) Sleutelpunten Platinum(?) Goud(?) Zilver(?) Brons(?) Communicatie Ik communiceer spontaan met mijn leraren en medeleerlingen via mail en berichten op Smartschool volgens de netetiquette-afspraken. (*) Ik communiceer spontaan met mijn leraren en medeleerlingen via mail en berichten op Smartschool. Na aanporren communiceer ik met mijn leraren en medeleerlingen via mail en berichten op Smartschool. Ik communiceer niet met mijn leraars en medeleerlingen via mail en berichten op Smartschool. Taakgericht samenwerken Bij projectwerk, groepswerk, … mail ik/post ik berichten op Smartschool volgens de netetiquette-afspraken. (*) Bij projectwerk, groepswerk, … mail ik/post ik berichten op Smartschool. Na aanporren mail ik/post ik berichten op Smartschool bij projectwerk/groepswerk/… Bij projectwerk/groepswerk mail ik niet/post ik geen berichten op Smartschool. Privacy Ik beveilig de toegang tot mijn persoonlijke digitale gegevens spontaan met een sterk wachtwoord. Ik kan spontaan incognito surfen. Ik beveilig de toegang tot mijn persoonlijke digitale gegevens met een zwak wachtwoord. Ik surf incognito wanneer ik hierop gewezen word. Ik beveilig de toegang tot mijn persoonlijke digitale gegevens niet. Ik zie het nut niet in om incognito te surfen. Ik wil de toegang tot mijn persoonlijke digitale gegevens niet beveiligen. Ik weet niet hoe ik incognito moet surfen. Auteursrecht en portretrecht Ik hou spontaan rekening met het auteursrecht en portretrecht bij het creëren van digitale inhouden (tekstverwerking, presentatie-pakket, berichten op socials, …) Ik hou rekening met het auteursrecht en portretrecht bij het creëren van digitale inhouden (tekstverwerking, presentatiepakket, berichten op socials, …) wanneer ik hierop gewezen word. Ik hou af en toe rekening met het auteursrecht en portretrecht bij het creëren van digitale inhouden (tekstverwerking, presentatie-pakket, berichten op socials, …). Ik moet hier steeds op gewezen worden. Ik hou geen rekening met het auteursrecht en portretrecht bij het creëren van digitale inhouden (tekstverwerking, presentatie-pakket, berichten op socials, …)
(*) zijn afspraken die over gemaakt worden met alle leerkrachten samen over alle vakken heen én die toegepast worden over alle vakken heen