Rijke teksten in wero

Taal en lezen als rode draad doorheen de schoolwerking, met de bedoeling om van elk kind een vaardige lezer te maken, daar zet basisschool Sint-Benedictus in Poperinge de schouders onder! Lezen, spreken, luisteren en schrijven maakt niet enkel onderdeel uit van de taallessen, maar wordt zoveel mogelijk in alle leergebieden geïntegreerd.

Lezen voor de bosklassen

sla link op in klembord

Kopieer

In dit voorbeeld uit het tweede leerjaar gaan de kinderen in coöperatief groepswerk samen aan de slag: elk groepje krijgt een tekst uit het boek 'Een dier in het bos', een informatief boek met rijke teksten, helemaal in het thema van hun meerdaagse bosklassen. In deze teksten gaan ze gericht op zoek naar het antwoord op de vraag: hoe bereidt het dier zich voor op de aankomende winter? De tekst wordt via de techniek voor-koor-door herhaald gelezen. Technisch lezen, samen met heel wat spreek- en luisterkansen, maken van deze wero-activiteit een doordachte, doelgerichte leeractiviteit.

Andere voorbeelden

sla link op in klembord

Kopieer

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • TOmn2 Een mondelinge boodschap overbrengen 
    • Informatie overzichtelijk weergeven (in beschrijvingen, instructies, ...)
    • 7-9j Steeds complexere boodschappen voor een gevarieerd luisterpubliek 
    • 7-9j Inzetten van spreekstrategieën op initiatief van en met hulp van de leraar
  • TOsn1 Een schriftelijke boodschap verwerken 
    • Informatie herkennen en selecteren (in instructies, schema’s, tabellen…)
    • 6-9j Steeds complexere talige en niet-talige boodschappen, afgestemd op interesse, leefwereld en leesniveau, verwerken 
  • TOsn2 Voldoende vlot kunnen lezen om leeftijdsadequate teksten te begrijpen

×
Kijkt als...
Niveau
Regio