Reflectiemodellen bij de leerplandoelen Reflecteren in Artistieke Vorming

Hoe zet je leerlingen aan tot reflectie over eigen beleving en over het belang van muziek? Deze modellen geven je inspiratie en maken reflectie zichtbaar.

De leerlingen reflecteren over eigen beleving bij uiteenlopende kunst- en cultuuruitingen

sla link op in klembord

Kopieer

(LPD I-ARVOab 7; LPD I-ARVOab K5; LPD I-ARVOab K9; LPD II-ArVo-ddaa 6; LPD III-ArVo-ddaa 6)

Reflecteren over eigen beleving tijdens het beschouwen

sla link op in klembord

Kopieer

Het gedicht

sla link op in klembord

Kopieer

Wat doet deze muziek, dit kunstwerk met jou?

Verwoord in een gedicht op welke manier het kunstwerk je raakt.
Op deze website vind je 40 dichtvormen met voorbeelden en stappenplan.

Werkwijze:

  1. Stap 1: Maak een woordweb. Zet in het midden van je woordweb de titel van het kunstwerk. Rondom de titel noteer je wat je voelt, wat je denkt, wat je wil doen als je naar het kunstwerk kijkt of luistert. 
  2. Stap 2: Begin het gedicht op kladpapier uit te werken en vraag om feedback aan je leerkracht.  
  3. Stap 3: Schrijf het gedicht of typ het gedicht uit in Word. 

Het gevoelenswiel van Gloria Willcox

sla link op in klembord

Kopieer

Hoe voel jij je als je dit kunstwerk bekijkt? Wat voel je als je dit muziekstuk beluistert? 
Welk gevoel heeft de kunstenaar/componist proberen over te brengen? Is hij hierin geslaagd? Is je gevoel veranderd door de bespreking van het werk? Op welke manier?

Dit model kan ook bij creëren ingezet worden: 
Hoe voelde jij je tijdens de creatief/artistieke opdracht? Hoe voelde je je in het begin? Wat voel je nu? Welke gevoelens ben je onderweg nog tegengekomen?

De emotiemeter van Marc Brackett

sla link op in klembord

Kopieer

Hoe voel jij je als je dit kunstwerk bekijkt? Wat voel je als je dit muziekstuk beluistert? 
Welk gevoel heeft de kunstenaar/componist proberen over te brengen? Is hij hierin geslaagd? 
Is je gevoel veranderd door de bespreking van het werk? Op welke manier?

Dit model kan ook bij creëren ingezet worden: 
Hoe voelde jij je tijdens de creatief/artistieke opdracht? Hoe voelde je je in het begin? Wat voel je nu? Welke gevoelens ben je onderweg nog tegengekomen?

Song of rap

sla link op in klembord

Kopieer

Maak een song of rap waarin je verwoordt wat het muziekstuk met je doet…

Werkwijze:

  1. Stap 1: Maak een woordweb. Zet in het midden van je woordweb de titel van het kunstwerk (beeld, dans, muziek, drama …) Noteer rondom wat je van dit werk vindt. Denk hierbij aan de vormgeving (bouwstenen, materialen, technieken) én aan de inhoud.
  2. Stap 2: Zoek een song/rap op YouTube, kies muziek uit (hiphop instrumental) waarop je de song/rap wil gaan schrijven. Als je liever a capella wilt zingen/rappen/vertellen kan dat natuurlijk ook. Of als jij een muziekinstrument bespeelt zou je er ook voor kunnen kiezen om dat in te zetten. 
  3. Stap 3: Begin de song/rap op kladpapier uit te werken. Vraag feedback!
  4. Stap 4: Kies ervoor om je rap/song op te nemen, te filmen, of in een Word bestand te zetten.

Thermometers

sla link op in klembord

Kopieer

Thermometer 1: Wat vind je van de inhoud? De betekenis van het werk? 
Thermometer 2: Wat vind je van het kleurgebruik? De gekozen instrumenten? 
Thermometer 3: Wat vind je van de vormgeving? De opbouw van het muziekstuk? 
Thermometer 4: …

Thermometer

sla link op in klembord

Kopieer

Hoe warm of koud krijg jij het van dit kunstwerk?  
 
Zet twee streepjes: eentje voor de vormgeving en eentje voor de inhoud van het werk.

Vlog

sla link op in klembord

Kopieer

Vloggen is bloggen via video. Bij vloggen film je jezelf. Vloggen ondersteunt het persoonlijk leren door het uiten van jezelf.

Werkwijze (werk de volgende stappen eerst uit op papier):

  1. Stap 1: Over welk werk wil je een vlog gaan maken?
  2. Stap 2: Vertel waarover het werk gaat.
  3. Stap 3: Vertel op welke manier de kunstenaar te werk is gegaan.
  4. Stap 4: Wat dacht je? Wat voelde je?
  5. Stap 5: Wat vond je van de vormgeving?
  6. Stap 6: Wat vond je van de inhoud?
  7. Stap 7: Wat zou je aan dit werk willen veranderen? 

Vroeger en nu

sla link op in klembord

Kopieer

Toen ik het werk voor de eerste keer beluisterde/bekeek, dacht ik… 
Na de bespreking denk ik, voel ik …

Review

sla link op in klembord

Kopieer

Hoeveel sterren is dit werk waard volgens jou?  
Waarom geef je dit aantal sterren en niet meer of minder?  
TIP: lees eerst een aantal recensies om te kijken wat er zoal in een recensie staat TIP: verwijs naar de vormgeving en de inhoud van het kunstwerk

Top flop en tip

sla link op in klembord

Kopieer

Vul in en wissel uit.  
 


 TOP  

FLOP  

TIP  

Wat vind je sterk aan dit werk? 

Wat vind je minder goed? 

Wat zou jij willen veranderen? 

  
  
  

  

  

  

Tweet tweet

sla link op in klembord

Kopieer

Schrijf een tweet: je mag maximaal 140 tekens gebruiken. Vergeet ook niet een hashtag te gebruiken met de titel of de naam van de kunstenaar. In je bericht druk je kort en bondig uit wat je van het werk vond en waarom.

Reflecteren over eigen beleving tijdens het creëren

sla link op in klembord

Kopieer

Reflecteren over het proces: het reflectiewiel

sla link op in klembord

Kopieer

Reflecteren over proces en product: handreflectie

sla link op in klembord

Kopieer

Aan elke vinger kleeft een andere vraag. Overloop de vragen en formuleer je antwoorden. 
 
Duim: Wat ging er goed? Waarin blonk je uit? 
Wijsvinger: Wat vond je leuk aan de opdracht? Wat zou je nog beter willen kunnen? 
Middelvinger: Wat vond je niet leuk aan de opdracht? 
Ringvinger: Wat wil je niet veranderen? 
Pink: Waarin wil je je verbeteren?

Reflecteren over product: eindreflectie

sla link op in klembord

Kopieer

Reflecteren over proces: hoofd, hart, handen

sla link op in klembord

Kopieer

Na een opdracht of het doorlopen van een artistiek proces. 
 
Hoofd staat voor kennis, inzicht, begrip, betekenis, bewustwording, reflecteren.   
Wat neem je mee? Wat ga je onthouden? Welke nieuwe inzichten heb je verworven? ...  
 
Hart staat voor betrokkenheid, passie, motivatie, bezieling, beleving, enthousiasme, kiezen, willen, vertrouwen, volharden.   
Wat motiveert jou? Hoe heb je dit thema beleefd?  
  
Handen staat voor toepassen, uitvoeren, concreet maken, aan de slag gaan, in de praktijk brengen, oefenen, doen.  
Wat ga je doen?

Reflecteren over proces: de wolk

sla link op in klembord

Kopieer

Reflecteren over proces: samenwerking bij groepswerk

sla link op in klembord

Kopieer

Reflecteren over proces: hoe schat jij jezelf in tijdens groepswerk?

sla link op in klembord

Kopieer

Reflecteren over proces: reflectiemodel van Gibbs

sla link op in klembord

Kopieer

Het reflectiemodel van Gibbs is een variatie op het model van Korthagen. 
Evalueren en analyseren zitten in het proces van reflecteren.  
 
Beschrijving       wat is er gebeurd? 
Gevoelens         wat denk en voel ik daarbij? 
Evaluatie            wat ging er goed en wat ging er verkeerd? 
Analyse              wat kan ik hiervan leren? 
Conclusie           wat had ik anders kunnen doen? 
Actieplan            wat neem ik mij voor?

Reflecteren over proces: STARR

sla link op in klembord

Kopieer

Hoe voelde ik mij voor, tijdens en na de opdracht?

sla link op in klembord

Kopieer

In welke zone bevind jij je bij het uitvoeren van een opdracht?

sla link op in klembord

Kopieer

Reflectiekiezer

sla link op in klembord

Kopieer

Volg de link.

Een blik in de spiegel: wat heb ik over mezelf geleerd deze les?

sla link op in klembord

Kopieer


BIJ HET ZINGEN EN SPELEN 

BIJ HET LUISTEREN 

Ik neem actief deel 
Ik werk … muzikaal af 
Ik kan me expressief uiten 
Ik verbind me met mijn klasgenoten 
Ik oefen geconcentreerd 
Ik beleef plezier 
Ik sta open voor de opdracht 
Ik weet wat er van mij verwacht wordt 
 

Ik beleef plezier aan het luisteren 
Ik ben nieuwsgierig 
Ik luister geïnteresseerd 
Ik luister onbevooroordeeld, met open oren 
Ik luister aandachtig / Ik ben gefocust 
Ik denk na over de muziek 
Ik praat actief mee over het muziekstuk 
Ik houd rekening met andermans mening en inbreng 
 

BIJ GROEPSWERK of KLASSIKAAL MOMENT 

ALS LEERLING 

Ik toon interesse in andermans ideeën 
Ik houd rekening met de inbreng en mening van mijn groepsgenoten 
Ik werk samen 
Ik neem mijn taak / mijn rol  op 
Ik neem actief deel 
Ik verbind me met mijn klasgenoten 
Ik heb mijn materiaal bij 
Ik neem verantwoordelijkheid 
Ik neem initiatief 
Ik geef leiding wanneer nodig 
Ik kan kritisch zijn tegenover de groep 
Ik kan mijn ongelijk toegeven 
Ik accepteer leiding en ben bereid tot meewerken 
Ik word door de anderen aanvaard 
Ik negeer afleidingen 
Ik deel iets met een klasgenoot 
Ik stel me flexibel op 
Ik houd mij aan afspraken 
 

Ik zet door als het moeilijk is  
Ik zet door, ook als ik het niet leuk vind 
Ik concentreer me 
Ik werk gedisciplineerd 
Ik zet mij voor de volle honderd procent in 
Ik ben betrokken bij de les, de opdracht… 
Ik kan mezelf aan het werk zetten 
Ik kom afspraken en regels na 
Ik motiveer mezelf 
Ik werk zelfstandig 
Ik ben ambitieus 
Ik vorm een eigen mening 

ALS KUNSTENAAR EN CREATIEF DENKER 

ALS GEVER EN ONTVANGER VAN FEEDBACK 

Ik durf experimenteren 
Ik kan creatieve denkstrategieën toepassen 
     Ik kan combineren 
     Ik kan associëren 
     Ik zoek nieuwe ideeën 
     Ik kan innoveren / vernieuwen 
     Ik kan divergeren en convergeren 
Ik zet mijn verbeeldingskracht/fantasie in 
Ik ga op zoek naar verbetering 
Ik heb oog voor detail 
Ik werk af 
Ik kan me expressief uiten 
Ik durf anders zijn 
Ik ben trots op mijn werk 
Ik ben trots op mezelf 
Ik verdraag onzekerheid 
Ik speel met mogelijkheden 
Ik leg verbindingen 
Ik gebruik mijn intuïtie 
Ik ben bereid om risico’s te nemen 
 

Ik sta open voor feedback 
Ik verwerk de feedback 
Ik geef feedback 
Ik aanvaard hulp 
Ik stel vragen 
 

ALS ORGANISATOR / PLANNER 

Ik plan mijn werk / Ik maak een stappenplan 
Ik houd me aan een plan 
Ik stel mijn plan bij 
 
Ik start mijn werk meteen 
Ik werk in een goed tempo 
Ik maak mijn werk af 
Ik heb mijn werk op tijd af 
Ik controleer mijn werk 
 
Ik heb het afgesproken materiaal bij 
Ik ruim mijn spullen op 

De leerlingen reflecteren over het belang van beeldende kunst en muziek

sla link op in klembord

Kopieer

Hoe belangrijk is kunst voor jou?

sla link op in klembord

Kopieer

Hoeveel tijd besteed jij aan het beluisteren van muziek, aan het bestuderen en bekijken van allerlei kunstvormen?
Wat doet dit met jou?

Op welke manier zet jij kunst in?

sla link op in klembord

Kopieer

Kunst (muziek, beeld, dans, drama, audiovisuele media) is voor mij:

  • een communicatiemiddel
  • een sociaal bindmiddel
  • een middel om mijn emoties te beïnvloeden
  • een deel van mijn eigen identiteit
  • een middel om de wereld beter te begrijpen
  • een middel om te ontspannen
  • een prikkel voor hoofd en lichaam
  • ...

Kun je reflecteren evalueren?

sla link op in klembord

Kopieer

De vraag: hoe sterk is de leerling in reflectie?
 
Een voorbeeld: prestatieniveaus zelfbeoordelend vermogen

Bij het toekennen van punten gelden de volgende vier prestatieniveaus:

  1. De leerling kan in zijn eigen werk niet de zwakke en sterke punten noemen of onderscheid maken tussen werken die geslaagd of iets minder geslaagd zijn. Hij heeft geen mening over het werk van klasgenoten.
  2. De leerling kan met een beetje hulp de zwakke en sterke punten in zijn eigen werk noemen en een onderscheid maken tussen werken die geslaagd of iets minder geslaagd zijn. Zijn mening over het werk van klasgenoten beperkt zich tot eenvoudige waardeoordelen (goed of slecht, mooi of niet mooi).
  3. De leerling ziet doorgaans de waarde van en de tekortkomingen in zijn werk en kan een keuze maken uit schetsen, ontwerpen en werken die zijn eigen ontwikkeling verklaren. Hij kan uiteenlopende oordelen vormen over het werk van klasgenoten.
  4. De leerling ziet doorgaans de waarde van en de tekortkomingen in zijn werk en kan een keuze maken uit schetsen, ontwerpen en werken die zijn eigen ontwikkeling verklaren. Tevens kan hij zijn oordelen onderbouwen en uitleggen hoe ze gevormd zijn. Hij kan uiteenlopende oordelen vormen over het werk van klasgenoten en opbouwende kritiek leveren.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio