Het realiseren van leerinhouden Chemie in één graaduur vraagt een specifieke benadering. Door af te stappen van de chronologische behandeling van leerplandoelen en ze eerder te integreren en thematisch te combineren, kan je ruimte creëren om de inhouden voldoende diepgaand te verwerven voor de doelgroep. De wenken bij de leerplandoelen bieden suggesties en keuzes om het leerplandoel te realiseren. We reiken je inspiratie aan voor een mogelijke aanpak.
Thema 1: Belang van biomoleculen
Je kan starten met LPD 1C vanuit eenvoudige organische moleculen:
Je kan vervolgens LPD 2C aan bod laten komen:
Je kan vervolgens combineren met LPD 3C (en de link leggen met Biologie):
Thema 2: Van klein naar groot: de structuur bepaalt de eigenschappen
Je kan terug aansluiten bij LPD 1C en de stap naar kunststoffen zetten:
Je kan vervolgens LPD 7C aan bod laten komen:
Je kan vervolgens inzetten op LPD 4C:
Thema 3: Dynamiek van chemische reacties
Je kan starten met LPD 5C:
Je kan vervolgens inzetten op LPD 6C: