Het realiseren van het leerplan chemie in één graaduur vraagt een specifieke benadering. Door af te stappen van de chronologische behandeling van leerplandoelen en ze eerder te integreren en thematisch te combineren, kan je ruimte creëren om de inhouden voldoende diepgaand te verwerven voor de doelgroep. De wenken bij de leerplandoelen bieden suggesties en keuzes om het leerplandoel te realiseren. We reiken je inspiratie aan voor een mogelijke aanpak.
Je kan starten met LPD 1C vanuit het onderscheid tussen een mengsel en een zuivere stof:
Je kan aansluitend LPD 2C en LPD 3C aan bod laten komen:
Je kan vervolgens terug naar LPD 1C in samenhang met LPD 1S en LPD 2S:
Zoom verder in op de materie vanuit LPD 6C, LPD 7C en LPD 8C:
Thema 2: Chemische reacties: behoud van materie en energie-uitwisseling
Je kan starten met LPD 4C en combineren met LPD 1S en LPD 2S:
Je kan aansluitend LPD 5C aan bod laten komen:
Je kan LPD 9C, LPD 11C, LPD 12C en LPD 13C gecombineerd aan bod laten komen voor de anorganische stofklassen:
Behandel vervolgens LPD 10C voor de alkanen in combinatie met LPD 11C
Hierbij komt enkel LPD 14C aan bod: