Professor kronkelbrein en professor warrelhoofd

Meester Niels en Juf Emilie veranderden gedurende 3 namiddagen in professor Kronkelbrein en professor Warrelhoofd en dompelden hun leerlingen van de vrije basisschool de Heiberg in Sint-Truiden onder in een project rond wetenschappen en techniek. Dit met leeftijdsgemengde groepen, in 6 laboratoria en aan de hand van een energizer, roterende hoeken, gamification, flipped classroom en exit tickets.

De energizer

sla link op in klembord

Kopieer

Via een filmpje werden de leerlingen meteen enthousiast gemaakt om met professor Kronkelbrein en professor Warrelhoofd aan de slag te gaan. De leerlingen werden verdeeld in groepen (6 t.e.m. 12 jaar) en bedachten een groepsnaam. Hun eerste opdracht was “the egg drop challenge”. Professor Kronkelbrein liet een ei vallen van op een bepaalde hoogte en het doel was om het ei op te vangen zonder dat het breekt. Deze opdracht was hun enter ticket om aan de volgende laboratoria te mogen deelnemen.

Laboratoria

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag in hun groepje bij de verschillende laboratoria. Ze bekijken eerst een instructie- of informatievideo rond het onderwerp. Bij enkele laboratoria is er een spelelement verwerkt, gamification. Om over te gaan naar een volgend laboratorium moeten de leerlingen hun exit ticket verdienen.

. Lab 1: Energiebronnen

Flipped classroom:

schooltv – energiebronnen – Hoe kunnen we energie opwekken?

Gamification:

Junior groep: memory energiebronnen

. Lab 2: Drijven en zinken

Flipped classroom:

schooltv – drijven en zinken – wat blijft er drijven en wat zinkt er in het zwembad?

Exit ticket:

Maak een bootje dat het gewicht van 1kg kan dragen in het water gedurende 10 seconden.

. Lab 3: Hefbomen en katrollen

Flipped classroom:

schooltv – Hebomen en katrollen

Exit ticket:

Een leerkracht optillen a.d.h.v. een hefboom systeem

. Lab 4: Constructies bouwen

Flipped classroom:

Stappenplan gemaakt door de leerkrachten

Gamification:

Knex, kapla, knikkerbaan, lego, clicks

Exit ticket:

Een foto maken van de resultaten en indienen

. Lab 5: elektriciteit

Flipped classroom:

video gemaakt door de leerkrachten met korte stukjes uitleg.

Exit ticket:

Kahoot kwis

. Lab 6: game ontwerpen/programmeren

Flipped classroom:

Leerkrachten maken zelf een instructievideo/schermopname met een aantal mogelijkheden hoe de leerlingen dit programma kunnen gebruiken.

Gamification:

Gamestudio

Exit ticket:

Game laten spelen door een andere leerling en je moet een gemiddelde score behalen van 3 sterren.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Expert challenge en extra time

sla link op in klembord

Kopieer

Als extra uitdaging werden er nog woordzoekers en zoekkaarten (junior groep) voorzien. Als de leerlingen tijd over hadden mochten ze vrij experimenteren en onderzoeken met de wetenschapskoffer. Een koffer met boeken rond wetenschap, een microscoop, enz…

Badges

sla link op in klembord

Kopieer

Om de leerlingen te motiveren werden er ook beloningen voorzien. Dit kon enkel uitzonderlijk verdiend worden. De leerlingen konden badges verdienen voor:

. samenwerken

. expert challenge

. ordelijk omgaan met de leermaterialen

. enthousiasme/inlevingsvermogen

Groepstaken

sla link op in klembord

Kopieer

Iedereen in de groep heeft een specifieke taak namelijk.

. Groepsleider

. Tijdbewaker

. Materiaalmeester

. Lezer

. Schrijver

. Hulpvrager

Wetenschapslied

sla link op in klembord

Kopieer

Bij het afsluiten van het thema haalde meester Niels zijn gitaar boven en zongen ze samen het wetenschapslied.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio