Meester Niels en Juf Emilie veranderden gedurende 3 namiddagen in professor Kronkelbrein en professor Warrelhoofd en dompelden hun leerlingen van de vrije basisschool de Heiberg in Sint-Truiden onder in een project rond wetenschappen en techniek. Dit met leeftijdsgemengde groepen, in 6 laboratoria en aan de hand van een energizer, roterende hoeken, gamification, flipped classroom en exit tickets.
Via een filmpje werden de leerlingen meteen enthousiast gemaakt om met professor Kronkelbrein en professor Warrelhoofd aan de slag te gaan. De leerlingen werden verdeeld in groepen (6 t.e.m. 12 jaar) en bedachten een groepsnaam. Hun eerste opdracht was “the egg drop challenge”. Professor Kronkelbrein liet een ei vallen van op een bepaalde hoogte en het doel was om het ei op te vangen zonder dat het breekt. Deze opdracht was hun enter ticket om aan de volgende laboratoria te mogen deelnemen.
De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag in hun groepje bij de verschillende laboratoria. Ze bekijken eerst een instructie- of informatievideo rond het onderwerp. Bij enkele laboratoria is er een spelelement verwerkt, gamification. Om over te gaan naar een volgend laboratorium moeten de leerlingen hun exit ticket verdienen.
. Lab 1: Energiebronnen
Flipped classroom:
schooltv – energiebronnen – Hoe kunnen we energie opwekken?
Gamification:
Junior groep: memory energiebronnen
. Lab 2: Drijven en zinken
Flipped classroom:
schooltv – drijven en zinken – wat blijft er drijven en wat zinkt er in het zwembad?
Exit ticket:
Maak een bootje dat het gewicht van 1kg kan dragen in het water gedurende 10 seconden.
. Lab 3: Hefbomen en katrollen
Flipped classroom:
schooltv – Hebomen en katrollen
Exit ticket:
Een leerkracht optillen a.d.h.v. een hefboom systeem
. Lab 4: Constructies bouwen
Flipped classroom:
Stappenplan gemaakt door de leerkrachten
Gamification:
Knex, kapla, knikkerbaan, lego, clicks
Exit ticket:
Een foto maken van de resultaten en indienen
. Lab 5: elektriciteit
Flipped classroom:
video gemaakt door de leerkrachten met korte stukjes uitleg.
Exit ticket:
Kahoot kwis
. Lab 6: game ontwerpen/programmeren
Flipped classroom:
Leerkrachten maken zelf een instructievideo/schermopname met een aantal mogelijkheden hoe de leerlingen dit programma kunnen gebruiken.
Gamification:
Gamestudio
Exit ticket:
Game laten spelen door een andere leerling en je moet een gemiddelde score behalen van 3 sterren.
Als extra uitdaging werden er nog woordzoekers en zoekkaarten (junior groep) voorzien. Als de leerlingen tijd over hadden mochten ze vrij experimenteren en onderzoeken met de wetenschapskoffer. Een koffer met boeken rond wetenschap, een microscoop, enz…
Om de leerlingen te motiveren werden er ook beloningen voorzien. Dit kon enkel uitzonderlijk verdiend worden. De leerlingen konden badges verdienen voor:
. samenwerken
. expert challenge
. ordelijk omgaan met de leermaterialen
. enthousiasme/inlevingsvermogen
Iedereen in de groep heeft een specifieke taak namelijk.
. Groepsleider
. Tijdbewaker
. Materiaalmeester
. Lezer
. Schrijver
. Hulpvrager
Bij het afsluiten van het thema haalde meester Niels zijn gitaar boven en zongen ze samen het wetenschapslied.