Deze week verschenen verschillende berichten n.a.v. de nieuwste PIAAC-resultaten. Dit rapport geeft ons een nauwkeurig inzicht in hoe het met geletterdheid, gecijferdheid en adaptief probleemoplossingsvermogen gesteld is bij 4000 volwassenen (16-65 jaar) in 31 landen. Een vorig vergelijkbaar onderzoek vond plaats in 2012. Hoewel Vlaanderen een plaats in de subtop behoudt, valt op dat de kloof tussen kort- en langgeschoolden, en tussen autochtone en allochtone bevraagden (1ste en 2de generatie) verdiept is.
Voor het onderwijs liggen hier belangrijke uitdagingen. In het volwassenenonderwijs stellen we bij onze CVO's (centra voor volwassenenonderwijs) al enkele jaren een significante stijging van het aantal ‘geletterdheidsmodules’ vast. Een meer flexibele inzet ervan kan de mogelijkheden om de geletterdheid bij volwassenen te verhogen, uitbreiden. Het volwassenenonderwijs houdt zich klaar om ook andere antwoorden te zoeken en bieden op de vastgestelde problemen, bv. via het tweedekansonderwijs. Het levert bovendien een bijdrage aan een advies op eigen initiatief van de VLOR rond geletterdheid dat gepubliceerd zal worden in het voorjaar van 2025.