Peuters gedreven aan de slag met de voorleespen

De instappers aan de slag met de voorleespen… Benieuwd naar wat dat geeft? De kleuters uit de Leonardusschool in Sint-Lenaerts nemen jullie graag mee op avontuur! Juf Angie legt uit.

Herhalen en oefenen van liedjes, versjes én de nieuwjaarsbrief

sla link op in klembord

Kopieer

De versjes die ik aanbreng hangen zichtbaar op in de klas tijdens het BC. Wanneer ik een nieuw liedje of versje aanbreng, steek ik het voorgaande in een ringmap. Ik spreek of zing het in, in de voorleespen en kleef het bijbehorende stickertje erop.

De map ligt op een tafeltje in de onthaalhoek, de kleuters zetten zich rond het tafeltje en gaan zelfstandig met de pen aan de slag.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Maar ook: een verhaal herbeluisteren via een verhalenband

sla link op in klembord

Kopieer

Nu de kleuters de pen gewoon zijn, ga ik op zoek naar andere toepassingen. Uit een verhaal dat ik herhaald heb voorgelezen, selecteer ik een aantal prenten en kleef die op een band. Bij elke prent kleef ik een sticker. De kleuters beluisteren op deze manier de samenvatting van het verhaal. Als ik meespeel, mogen ze eerst zelf vertellen bij de prent. Daarna beluisteren we samen of de pen hetzelfde vertelt.

Functioneel aan de slag met een zoekboek

sla link op in klembord

Kopieer

Ik kreeg tijdens de vakantie nog een leuke ingeving voor "de voorlezer". Ik kocht enkele zoekboeken van Rik en heb per blad een sticker gekleefd. Soms stel ik vragen (en wacht ik een tijdje) maar evengoed doe ik bij deze prenten aan moddelend vertellen. Omdat het om een prent gaat vind ik het (voor mezelf) ook iets gemakkelijker dan bij een verhaal. Ik kan er ook vooraf over nadenken, dus het werkt wel op deze manier...

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • TOmn1: De eigenheid en mogelijkheden van verschillende mediamiddelen en hun toepassingen ontdekken en begrijpen
  • TOmn2: Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen
  • MEge1: Een mondelinge boodschap verwerken
    • Informatie herkennen en selecteren (in mededelingen, vragen, instructies en uiteenzettingen uit verschillende media)
    • Informatie ordenen, verbinden of samenvatten (uit instructies, uiteenzettingen en verhalen uit verschillende media)
  • MEva2: Een mondelinge boodschap overbrengen
    • Persoonlijk verslag uitbrengen (over een beluisterde of gelezen tekst, een beleefd voorval, een behandeld onderwerp)

×
Kijkt als...
Niveau
Regio