Bij deze actuele vraag van Jean-Jacques De Gucht kon iedereen (ik dus ook) perfect voorspellen hoe de bespreking ervan zou lopen. We hadden niet langer geleden dan 2 februari 2023 namelijk een bespreking in de Onderwijscommissie die au fond over hetzelfde ging, weliswaar in het kader van de aanwezigheidscijfers van vijfjarigen in het kleuteronderwijs. Maar plenair nog eens een rondje draaien op de levensbeschouwelijke paardenmolen: dat kon natuurlijk niet slecht zijn want gaf nog wat meer exposure aan deze, volgens sommigen, halszaak. De concrete aanleiding nu was de ontwikkeling inzake levensbeschouwelijke vakken in het officieel onderwijs in de Franse Gemeenschap, die recent in de Franstalige media beschreven werd: Le Soir, L’Echo, rtbf.
Hoewel minister Weyts zelf dan nog wel vrijheid voor de (officiële) scholen voorstond, wat de invulling van de huidige twee lesuren levensbeschouwing in de toekomst zou aangaan, voelde je wel aan zijn adem dat hij finaal hetzelfde zei als de collega’s van Open Vld, Vooruit én Groen.
Ik zou de lezer dan ook aanraden om gewoon mijn stukje over het verwante thema van haast een week eerder te herlezen, maar zal hier, volledigheidshalve, daar deze aspecten aan toevoegen:
Lees de bespreking van de “Actuele vraag over de plannen van de Franse Gemeenschap om levensbeschouwelijk onderwijs optioneel te maken in het officiële onderwijsnet van Jean-Jacques De Gucht” aan minister Ben Weyts.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen