Overzicht tekstkenmerken en minimumvereisten Frans 7de jaar ho na OK3
  • Overzicht tekstkenmerken en minimumvereisten Frans 7de jaar ho na OK3

Dit document toont de tekstkenmerken van de receptieve vaardigheden en de minimumvereisten van de productieve en interactieve vaardigheden voor de derde graad A-finaliteit en het zevende leerjaar HO. Door de tabellen naast elkaar te leggen ontstaan leerlijnen voor de verschillende vaardigheden. In het lichtblauw werden de wijzigingen in de het zevende leerjaar HO tegenover de derde graad A-finaliteit aangeduid.

(Lu: Luisteren/Le: Lezen)  LuLe
III-Fra-a7de leerjaar ho  
Tekstsoorten  
VariatieVariatie  
Onderwerp  
Concrete of specifieke inhoudConcrete tot vrij algemene inhoud  
Uiterlijke tekstkenmerken  
Duidelijke lay-outVrij duidelijke lay-out  
Weinig achtergrondruis Met een beperkte mate van achtergrondruis  
Normaal spreektempo met pauzesNormaal spreektempo met weinig pauzes  
Ondersteunende maar natuurlijke intonatieOndersteunende maar natuurlijke intonatie  
Heldere uitspraak, duidelijke articulatieHeldere uitspraak, duidelijke articulatie  
Met visuele ondersteuning    
Met ondersteuning van non-verbaal gedrag   
 Met lichte afwijking ten opzichte van de standaardtaal  
Structuur/Samenhang  
Zeer eenvoudige, herkenbare tekststructuurTekststructuur met een beperkte mate van complexiteit  
Grote samenhangVrij grote en herkenbare samenhang  
Eenvoudige zinsbouwZinsbouw met een beperkte mate van complexiteit  
Lengte  
BeperktVrij korte en af en toe iets langere teksten  
Informatiedichtheid  
LaagNiet al te hoog  
Woordenschat   
Hoofdzakelijk frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen uit een beperkte waaier aan relevante thema’s binnen het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domeinHoofdzakelijk frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen uit een beperkte waaier aan relevante thema’s binnen het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein  
    
    
(Spr: Spreken/Sch: Schrijven)  SprSch
III-Fra-a7de leerjaar ho  
Tekstsoorten  
VariatieVariatie  
Onderwerp  
Concrete inhoudConcrete tot vrij algemene inhoud  
Uiterlijke tekstkenmerken  
Gepaste lichaamstaalGepaste lichaamstaal  
 Gepaste lay-out  
 Enkelvoudige en eenvoudig samengestelde zinnen  
Korte woorden en frasen uit het aangeleerde lexicale repertoire zijn correct overgeschreven.Heldere doorlopende tekst die over het algemeen te begrijpen is; spelling, leestekengebruik en lay-out staan het tekstbegrip niet in de weg.  
Uitspraak is over het algemeen voldoende helder om te worden verstaan ondanks een duidelijk accent, maar gesprekspartners zullen regelmatig om herhaling moeten vragen. Uitspraak is over het algemeen duidelijk te verstaan en begrip van de boodschap komt meestal niet in het gedrang ondanks mogelijke uitspraakfouten  
Vrij vlot gebruik van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen, ondanks duidelijke aarzelingen en valse startsKan zich betrekkelijk vlot uitdrukken ondanks regelmatige pauzes of herstelacties.  
 Duidelijk herkenbare tekstopbouw en tekstopbouwende elementen: titel, alinea  
Structuur/Samenhang  
Redelijk herkenbare samenhangRedelijk herkenbare samenhang  
 Gepaste en herkenbare tekststructuur  
Hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming, oorzaak, tegenstelling   
Hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming   
 Duidelijk herkenbare tekstverbanden  
Lengte  
Beperkt   
Zeer beperkt   
 Vrij beperkt  
BouwstenenWoordenschat  
Beheersing van hoofdzakelijk transparante woorden, de meest frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan de meest elementaire communicatiebehoeften binnen een zeer beperkte waaier aan relevante thema’s uit het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein   
Beheersing van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan elementaire communicatiebehoeften binnen een beperkte waaier aan relevante thema’s uit het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein   
 Beheersing van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om zich uit te drukken over een beperkte waaier aan relevante thema’s binnen het persoonlijke, publieke, professionele en educatieve domein, al kunnen lexicale beperkingen leiden tot moeite met formulering  
 Grammatica
Beperkte beheersing van eenvoudige grammaticale constructies en zinspatronen uit een aangeleerd repertoire    
Beheersing van bepaalde eenvoudige grammaticale constructies ondanks het stelselmatig maken van elementaire fouten; begrip van de boodschap door de ontvanger komt meestal niet in het gedrang.   
 Over het algemeen redelijk goede beheersing van eerder en nieuwverworven grammaticale structuren, al kan invloed vanuit andere talen merkbaar zijn; fouten komen voor maar begrip van boodschap door ontvanger komt meestal niet in het gedrang.  
Taalvariëteit
Gepast registerGepast register  
Ondersteuning
Met behulp van ondersteunende middelenMet behulp van ondersteunende middelen  

  MISI
III-Fra-a7de leerjaar ho  
Tekstsoorten  
VariatieVariatie  
Onderwerp  
Concrete inhoudConcrete tot vrij algemene inhoud  
Uiterlijke tekstkenmerken  
Gepaste lichaamstaalGepaste lichaamstaal  
 Gepaste lay-out  
 Enkelvoudige en eenvoudig samengestelde zinnen  
Korte woorden en frasen uit het aangeleerde lexicale repertoire zijn correct overgeschreven.Heldere doorlopende tekst die over het algemeen te begrijpen is; spelling, leestekengebruik en lay-out staan het tekstbegrip niet in de weg.  
Uitspraak is over het algemeen voldoende helder om te worden verstaan ondanks een duidelijk accent, maar gesprekspartners zullen regelmatig om herhaling moeten vragen. Uitspraak is over het algemeen duidelijk te verstaan en begrip van de boodschap komt meestal niet in het gedrang ondanks mogelijke uitspraakfouten  
Vrij vlot gebruik van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen, ondanks duidelijke aarzelingen en valse startsKan zich betrekkelijk vlot uitdrukken ondanks regelmatige pauzes of herstelacties.  
Structuur/Samenhang  
Redelijk herkenbare samenhangGepaste en herkenbare tekststructuur  
Hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming, oorzaak, tegenstelling   
Hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming   
 Duidelijk herkenbare tekstverbanden  
Lengte  
Beperkt   
Zeer beperkt   
 Vrij beperkt  
Inbreng en participatie
De communicatie is afhankelijk van herhaling, herformulering en herstel; met ondersteuning om het gesprek gaande te houden.Kan een eenvoudig gesprek beginnen, gaande houden en beëindigen  
 Kan onvoorbereid deelnemen aan een eenvoudig gesprek, maar zal soms moeten vragen om herhaling van bepaalde woorden en zinnen.  
 Kan elementen uit het gesprek herhalen om begrip te bevestigen.  
BouwstenenWoordenschat  
Beheersing van hoofdzakelijk transparante woorden, de meest frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan de meest elementaire communicatiebehoeften binnen een zeer beperkte waaier aan relevante thema’s uit het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein   
Beheersing van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan elementaire communicatiebehoeften binnen een beperkte waaier aan relevante thema’s uit het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein   
 Beheersing van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om zich uit te drukken over een beperkte waaier aan relevante thema’s binnen het persoonlijke, publieke, professionele en educatieve domein, al kunnen lexicale beperkingen leiden tot moeite met formulering  
 Grammatica  
Beperkte beheersing van eenvoudige grammaticale constructies en zinspatronen uit een aangeleerd repertoire    
Beheersing van bepaalde eenvoudige grammaticale constructies ondanks het stelselmatig maken van elementaire fouten; begrip van de boodschap door de ontvanger komt meestal niet in het gedrang.   
 Over het algemeen redelijk goede beheersing van eerder en nieuwverworven grammaticale structuren, al kan invloed vanuit andere talen merkbaar zijn; fouten komen voor maar begrip van boodschap door ontvanger komt meestal niet in het gedrang.  
Taalvariëteit
Gepast registerGepast register  
Gepaste beleefdheidsconventies bij de meest elementaire alledaagse taalhandelingenGepaste beleefdheidsconventies bij taalhandelingen  
Ondersteuning
Met behulp van ondersteunende middelenMet behulp van ondersteunende middelen  

×
Kijkt als...
Niveau
Regio