Op stap in het dorp met Meester Nico

Niko Verbeeck geeft les in het zesde leerjaar van VBS Bleydenberg Wilsele, waar hij ook zelf als kind naartoe ging. Samen met zijn collega, Annelore Huysmans werkten ze het thema “Wilsele, vroeger en nu” uit. Ze gebruiken de omgeving om betekenisvol met hun leerlingen aan de slag te gaan.

Projectverloop

sla link op in klembord

Kopieer

Inleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Hoog tijd om de geschiedenis van het dorp Wilsele te leren kennen. Het projectdoel is om een leerwandeling (of fietstocht) uit te stippelen waar de leerlingen schatten uit de geschiedenis van Wilsele tegenkomen. Deze wandeling/fietstocht doen ze met de parallelklas en met ouders (ook de bewoners van het dorp uitnodigen is een meerwaarde). Om de geschiedenis van het dorp beter te leren kennen, zal de klas ook meester Niko en de buurtbewoners interviewen.

Groepswerk: timeline op de tijdlijn (foto’s en data)

sla link op in klembord

Kopieer

Controle via Chromebooks

sla link op in klembord

Kopieer

Online onderzoek van de fotogegevens. Klopt alles?

De tijdlijn met belangrijke plaatsen/momenten/feiten van Wilsele

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen brengen al hun informatie samen op een grote tijdlijn aan het bord. Ze bespreken de informatie/weetjes/leerinhouden.

Interview

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende dag gaan de leerlingen verder met hun project. De leerlingen stellen vragen samen voor het interview. De vragen worden opgelijst via hun Chromebook. Voor de leerlingen van start gaan, brainstormen ze samen (winkels, horeca, school, verkeer, kerk, de scouts, Bleydenbergschool, het klooster, het bos …). De leerlingen sturen hun vragen door naar de leraar. Op die manier kan de leraar een geïnterviewde linken aan de groep interviewers/leerlingen.

Tijd voor het interview: grootouders, oud-leerlingen, bewoners van het dorp en de meester krijgen vele vragen van de enthousiaste leerlingen. De leerlingen nemen nota van al die inhoudelijke informatie.

De leerwandeling/fietstocht nadert

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen maken een route op de kaart van Wilsele en duiden 11 vertelplaatsen aan.

Met hun Chromebook en de verwerking van de inhoud van het interview maken ze ook een flyer voor de genodigde wandelaars.

Tijd voor de wandeling!

sla link op in klembord

Kopieer

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer


OWti3

Gebeurtenissen uit het eigen leven en uit de geschiedenis verkennen en in de tijd situeren

OWti7

Ervaren, onderzoeken, vaststellen en uitdrukken waarom mensen sporen en verhalen uit hun leefwereld, die inzicht geven en herinneren aan een gedeeld verleden, bewaren

IVoc1

Nieuwsgierig zijn naar en bereidheid tonen om het nieuwe te ontdekken en erover te leren

Meer lezen?

sla link op in klembord

Kopieer

×
Kijkt als...
Niveau
Regio