Ook ik zit in je klas! Lerend netwerk Cognitief Sterk Functionerende leerlingen

Waarom een lerend netwerk cognitief sterk functionerende leerlingen (CSF) in Genk? Omdat CSF-leerlingen recht hebben om dagelijks iets nieuws te leren op school. Nadat Inge, pedagogisch coördinator van SG De Speling, zich jarenlang heeft ingezet om de werking van CSF-leerlingen in een basisschool vorm te geven als zorgcoördinator, is er nu een nood om dit verder te zetten over meerdere scholen van de scholengemeenchap heen.

Schooljaar 2023-2024

sla link op in klembord

Kopieer

Vorig schooljaar startte er op scholengemeenschapsniveau SG De Speling een lerend netwerk Cognitief Sterk Functionerende leerlingen. Het doel was om leraren en beleidsmedewerkers van basisscholen samen te brengen in een lerend netwerk om er te leren van en met elkaar over onderwijs aan kleuters en leerlingen die cognitief uitdagingen nodig hebben.

Verloop

sla link op in klembord

Kopieer

Het lerend netwerk komt één keer per trimester samen. Onderwijspersoneel van de basisscholen De Speling en daarbuiten zijn welkom.

In 2023-2024 zijn volgende onderwerpen aan bod gekomen:

  • Wie zijn de CSF-leerlingen? Kenmerken in het cognitieve en het zijnsluik. 
  • Waarom is een specifieke werking nodig? Hoe? Wat? 
  • Signaleren van CSF-leerlingen.
  • Gesignaleerd! En nu? 

In dit lerend netwerk wisselen diverse individuele leraren, vanuit een gezamenlijke interesse voor het kennisgebied CSF, doelbewust kennis en ervaringen uit met de bedoeling om leerkansen te creëren.

Schooljaar 2024-2025

sla link op in klembord

Kopieer

Tijdens dit schooljaar zetten we het lerend netwerk CSF verder. Alle scholen uit Limburg kunnen aansluiten.

Leeftijd

sla link op in klembord

Kopieer

Dit netwerk is bedoeld voor alle collega's van jongste kleuters tot en met het 6de leerjaar.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

Alle cultuurgebonden ontwikkeldoelen kunnen aan bod komen. 
Ook bij de persoonsgebonden ontwikkelvelden kunnen we zeer veel doelen selecteren.  

  • SEgb1  Gevoelens en behoeften bij zichzelf en anderen beleven, aanvaarden, herkennen en in taal uitdrukken
  • SEgb3  Zoeken naar mogelijkheden om, in respect voor zichzelf en de ander, aan eigen behoeften en die van anderen tegemoet te komen. 
  • IKid1  Basisvertrouwen ontwikkelen 
  • IKid2  Een positief, realistisch zelfbeeld opbouwen
  • IKid3  Zichzelf worden in verbondenheid met anderen
  • IKvk1  Plezier beleven en voldoening ervaren bij het spelen, leren en leven
  • IKvk2  Hoopvol geloven in en vertrouwen op de eigen leef-, leer- en ontwikkelkracht
  • IKvk3  Flexibel omgaan met veranderen omstandigheden 
  • IKvk4  Situaties die als moeilijk ervaren worden en frustraties ombuiten door te zoeken naar mogeliijkheden om er bevrijdend mee om te gaan 
  • IVzv2  Op een efficiënte manier informatie en leerervaringen opnemen, verwerken, weergeven (delen) en deze onthouden en inzetten bij nieuwe ervaringen en in complexere situaties
  • IVzv3 Doelgericht en efficiënt handelen door taken te polannen, uit te voeren, erop te reflecteren en waar nodig bij te sturen in functie van zelfredzaam en zelfstandig functioneren
  • IVzv5  Op een constructieve manier met feedback omgaan
  • IVoz1  Op een constructieve manier met feedback omgaan 
  • IVoz2  Creatief denken en daarbij nieuwe paden durven bewandelen 
  • IVoz3  Noden en uitdagingen detecteren en er mogelijkheden en innovatieve oplossingen voor bedenken

×
Kijkt als...
Niveau
Regio