Bij de aankondiging van een focus voor een onderzoek van de onderwijsleerpraktijk gebruikt de onderwijsinspectie de doelen in het zogenaamde curriculumdossier van een studierichting. Daarin worden alle doelen opgenomen die door de Vlaamse Regering aan een bepaalde studierichting zijn gekoppeld. Het gaat om minimumdoelen (MD) van de basisvorming geordend in 16 sleutelcompetenties (SC), cesuurdoelen (CD) en specifieke minimumdoelen (SMD) geordend in 16 wetenschapsdomeinen (WD) en doelen die leiden naar een beroepskwalificatie (BK).
Scholen gebruiken leerplannen om die doelen die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering te realiseren. Op de PRO.-tegel Onderzoek onderwijsleerpraktijk so vind je per graad en per finaliteit voor elke studierichting lijsten (zie downloads) met een overzicht van welke leerplandoelen corresponderen met bepaalde sleutelcompetenties, wetenschapsdomeinen, minimumdoelen, specifieke minimumdoelen of doelen die leiden naar een beroepskwalificatie.