In dit document vind je enkele handvatten om te komen tot een graad- en/of jaarplanning voor de leerplannen Statistiek. Je vindt hier ook voor elk leerplan Statistiek van de derde graad een suggestie van het aantal lestijden per leerinhoud/leerplandoel.
We geven eerst enkele suggesties voor verschillende mogelijke organisatiemodellen voor Statistiek in de richtingen Humane Wetenschappen.
De studierichting Humane Wetenschappen volgt naast het leerplan Statistiek ook het leerplan Wiskunde B. In beide leerplannen staan leerinhouden die verband houden met elkaar.
In de tabel is de samenhang weergegeven. Voorbeeld: LPD 2 van Statistiek over kansen m.b.v. de binomiale verdeling bouwt verder op LPD 17 over kansrekenen in Wiskunde B; omdat de binomiale verdeling kan worden benaderd via de normale verdeling is er ook een link met LPD 20 en 21 in Wiskunde B.
Deze samenhang vraagt naargelang het gekozen organisatiemodel binnen een school enige alertheid bij de keuze van de volgorde van de leerinhouden in het vak wiskunde.
Mogelijke organisatiemodellen zijn:
(1) Deze doelstelling hoeft niet in het vak statistiek te worden gerealiseerd, maar wel in samenhang met specifieke inhouden van de studierichting.
Gelijke benamingen van rubrieken bij verschillende leerplannen komen niet steeds overeen met precies dezelfde leerplandoelen!
Overzicht van de richtingen derde graad D-finaliteit per leerplan statistiek