Tijdens deze nascholing maak je kennis met enkele eenvoudige GIS-voorbeelden voor de 1ste, 2de of 3de graad. Je versterkt je competenties om GIS leerplangericht in te zetten.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Guimardstraat 1 – Brussel
Zaal: Orangerie
De nieuwe leerplannen aardrijkskunde stellen dat GIS als geografisch hulpmiddel functioneel moet worden ingezet. Maar hoe geef je dat concreet vorm?
Het leerplan streeft ernaar om met voorbeelden een verband te leggen tussen lokale, regionale en mondiale schaalniveaus. Hierbij maken we gebruik van GIS-viewers, zoals Geopunt of andere regionale platforms, maar ook van ArcGIS Online, waarvoor scholen een gratis account kunnen verkrijgen.
Daarom maken we bij deze nascholing gebruik van andere GIS-toepassingen, waaronder Google My Maps & ArcGIS Online. Voor deze laatste is het handig om daarmee al in de 1ste graad met simpele oefeningen aan de slag te gaan, en zo over de graden heen de leerlingen de vaardigheid op te bouwen.
Bij deze nascholing hebben we voor een aantal leerplandoelen materiaal uitgewerkt - zo kun je dadelijk aan de slag:
LPD 3 De leerlingen analyseren relaties in een landschap tussen of binnen landschapsvormende lagen: klimaat, vegetatie, reliëf, gesteenten en landgebruik --> voorbeeld op Vlaams/Belgisch niveau
LPD 4 De leerlingen verklaren verschillen tussen landschappen --> voorbeeld op wereldniveau
LPD 7 De leerlingen illustreren dat landschappen evolueren op korte en lange termijn onder invloed van sociaalgeografische veranderingen --> voorbeeld op regionaal niveau
LPD 5 De leerlingen illustreren de interactie tussen productie en consumptie op mondiale schaal.
LPD 7 De leerlingen illustreren de impact van mondialisering op de ruimtelijke interactie tussen productie en consumptie.
LPD 9+ De leerlingen verklaren hoe verstedelijking leidt tot veranderingen in het landschap.
LPD 13 De leerlingen analyseren aan de hand van positieve en negatieve feedbackmechanismen gevolgen van het versterkt broeikaseffect
LPD 9 (D)/ LPD 14 (D’) / LPD 10 (D/A) De leerlingen beschrijven processen die platentektoniek veroorzaken en verklaren de gevolgen ervan
LPD 16 (D) / LPD 25 (D’) / LPD 13 (D/A) De leerlingen reflecteren over de duurzaamheid van mogelijke maatregelen met betrekking tot klimaatverandering en biodiversiteitsverlies.
LPD 17 (D)/ LPD 26 (D’) / LPD 14 (D/A) Onderzoek van ecosysteemdiensten in Antwerpen
Daarnaast leren we ook enkele basics aan om met deze GIS-tools zelf aan de slag te gaan.
Eigen opgeladen digitaal toestel meebrengen - best een laptop!