Moedige mammoet en de talentvolle kleuters van het Evermaruske

In de kleuterschool Evermaruske in Tongeren waar alle leeftijden van kleuters samen zitten, zijn Moedige mammoet, Opperhoofd en Aardige Arendsoog op bezoek. Zij willen hun indianenstam uitbreiden en zijn op zoek naar talentvolle indianen.

Bezoek in de kleuterschool (toneelvoorstelling door juffen)

sla link op in klembord

Kopieer

Moedige mammoet is samen met Opperhoofd en Aardige Arendsoog op zoek naar indianen. Ze dagen de kleuters uit om veren te verdienen op hun indianentooi.

Hiervoor hebben de kleuters wel wat te vervullen…

  • Ontwerpen van een indianentooi door te stempelen volgens patroon (op niveau van elk kind)
  • Tijdens de turnles op bizonjacht, berenvangst, … om hun oog hand coördinatie te stimuleren
  • Hun zintuigen (neus, oren , ogen) te testen aan de hand van indianenproeven
  • Samen met mama/papa/oma/opa … een indianenkleed knutselen. En wat een prachtige resultaten ontstonden er!

Uiteraard hadden alle kleuters hun veren op hun tooi verdiend en wat waren Moedige Mammoet, Aardige Arendsoog en Opperhoofd blij met zoveel nieuwe indianen. Dat konden ze toch niet ongevierd voorbij laten gaan!

Het werd tijd voor een indianenfeest! Maar dit zorgde voor een probleem! Dansen rond een totempaal zonder totemnaam? Dat kan niet! Wat nu? We zorgen voor een totemnaam. Maar hoe? Wat is een totemnaam? Hoe kiezen we deze? Deze naam kiezen we op basis van onze talenten.

Aan de hand van een poppenspel met havik, wasbeer, uil, kameel en pauw leerden de kleuters op een speelse manier de karaktereigenschappen kennen. Lijk ik op een fiere pauw, ben ik een rustige wasbeer, bekijk ik zoals de uil alles liever vanop een afstand, hou ik graag controle zoals de havik of draag ik graag zorg voor anderen zoals de kameel ? En wat is mijn talent? Ben ik snel, grappig ? Wat kan ik goed?

Ook mama en papa kregen (via een speels invulblad) de opdracht om samen met hun kleuter thuis in gesprek te gaan over het talent en karakter van hun kleuters. Er ontstonden prachtige totemnamen zoals eerlijke wasbeer, knutselende pauw, snelle havik, lieve kameel ... Deze knutselden we aan een zelfgemaakte indianenketting.

Nu kon het indianenfeest beginnen! Maar eerst was er nog een verrassing. Een schattenzoektocht met als beloning allerlei lekkers om zelf tijdens een huishoudelijke activteit een lekkere speer te maken … en ervan te smullen! Ook ouders en grootouders mochten mee genieten van dit speciale moment! Elke kleuter met zijn of haar UNIEKE TALENT ontving zijn of haar totemnaam. En we sloten het thema af met een indianendans VOL VERBONDENHEID en TALENT rond de totempaal.

UCH!!!!!

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • SEiv1: Een positief, realistisch zelfbeeld opbouwen
  • IKid2: Hoopvol geloven in en vertrouwen op de eigen leef-, leer- en ontwikkelkracht
  • IKvk2: Zich inleven in anderen, andere standpunten en situaties, zonder de eigen identiteit te verliezen
  • MUva3: De technische en expressieve vaardigheden die nodig zijn om zich muzisch uit te drukken in beeld, muziek, dans en drama verfijnen
    • Drama Dramaspel

×
Kijkt als...
Niveau
Regio