In basisschool VBS Groot-Vorst in Laakdal ligt de focus op wiskunde. Met de doelen van meetkunde in de focus ging juf Kaat met haar oudste kleuters op verkenning tijdens het thema verkeer.
Het thema verkeer is een jaarlijkse terugkerend thema in VBS Groot-Vorst. De hele school doet mee. De speelplaats wordt een heus verkeerspark met alles erop en eraan. Als je op de speelplaats komt, kun je er niet naast kijken. De sportmeester fietst een rondje met 20 kleuters in zijn kielzog. Er wordt geleerd. Veel verkeersvaardigheden en... wiskunde! Een leerrijke combinatie.
Juf Kaat zag en greep wiskundige kansen in het verkeersthema. ‘Inzicht verwerven in wiskundige objecten’ werd haar wiskundige focus in het thema verkeer. Het begon met onderzoeken, verkennen en zoeken: de vormen naleggen in de bouwhoek, maken met plasticine met stokjes, knippen en plakken, herkennen in een boek en in de klas. Wiskundige begrippen als ‘rond, driehoekig, vierhoekig’ gingen door de vingers en rolden over de lippen.
Tijd om verder te gaan kijken dan de eigen klas, plande juf Kaat. Ze trokken naar buiten. Elke kleuter met een vorm in de hand. Waar vind je jouw vorm op onze speelplaats? Kleuters liepen in het rond. Al gauw kwamen de eerste vondsten. Hoe goed gevonden! 'Een vierkant in het rioolrooster'. 'Juf, de hoepels zijn ook rond zoals mijn blok!' 'Ze liepen voorbij de verkeersborden. Ik moest er even op wijzen’ vertelt juf Kaat. Toen waren ze vertrokken. Of hoe een verkeersweek een rijke wiskundige focus kreeg.
Surf naar inspiratie bij de doelen van meetkunde.