LPD 6 -  Hoe duurzaam is jouw lifestyle?

Deze fiche biedt inspiratie voor een lessenreeks met lesdoelen in functie van leerplandoel 6 ‘De leerlingen geven voorbeelden van oorzaken en gevolgen van het versterkt broeikaseffect’ (in focus) met ondersteuning van leerplandoel 10 ‘De leerlingen zetten geografische hulpbronnen met inbegrip van GIS – viewers functioneel in’.

Lesdoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Situering

sla link op in klembord

Kopieer

In het kader van de lessen Maatschappelijke Vorming (MaVo) wordt in scholen vaak rond dit thema gewerkt. Deze inspiratiefiche wil suggesties aanreiken om jouw uitgewerkte materiaal aan te vullen of te herwerken in functie van het realiseren van de leerplandoelen uit het leerplan Maatschappelijke Vorming.

Daarnaast is deze lesfiche ook gevoed door de verschillende bouwstenen van effectieve lessen – zoals het creëren van betekenisvolle leercontexten, het activeren van voorkennis, het stimuleren van reflectie en het bevorderen van transfer — vormen een belangrijke inspiratiebron voor de didactische aanpak binnen deze fiche.

Suggestie lesverloop

sla link op in klembord

Kopieer

Beginfase van de lessenreeks: voorkennis ophalen en verklaren moeilijke begrippen

sla link op in klembord

Kopieer

Voor aanvang is het noodzakelijk om begrippen vast te zetten, lesdoelen af te bakenen en te expliciteren en op te halen wat de leerlingen al weten over dit onderwerp.

Bij deze lessuggestie kan je als leraar kiezen om de les te starten met een tekening die je kan inzetten als braindump of bordschema. Deze tekening kunnen de leerlingen dan aanvullen met hetgeen ze reeds weten. Door te tekenen, combineren de leerlingen woorden en beelden. Daardoor slaan ze de informatie op twee manieren op. Daardoor kunnen de leerlingen de informatie later op twee manieren oproepen uit het geheugen. Bovendien selecteer en orden je als leraar de belangrijkste elementen waardoor de leerlingen ze gemakkelijker onthouden.

Middenfase van de lessenreeks: begeleid inoefenen

sla link op in klembord

Kopieer

In het middenfase van de les verduidelijk je als leraar de nodige begrippen. Je geeft een heldere en gestructureerde instructie.

Om het natuurlijk broeikaseffect toe te lichten kan je hier als leraar de aarde voorstellen als een kas of serre in een tuin. De zon schijnt op de aarde en verwarmt haar. Een deel van die warmte wordt weer terug de ruimte in gestuurd. Maar… in de atmosfeer zitten broeikasgassen zoals koolstofdioxide (CO₂), methaan (CH₄) en waterdamp (H₂O). Die gassen houden een deel van die warmte vast, net zoals het glas van een serre de warmte binnenhoudt.

Zonder het natuurlijk broeikaseffect zou het op aarde veel te koud zijn om te leven.

Vervolgens ga je begeleid aftoetsen wat het versterkt broeikaseffect is en wat de oorzaken zijn van een versterkt broeikaseffect. Gebruik daarbij herkenbare voorbeelden uit hun leefwereld en maak eventueel gebruik van verhelderend beeld.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

CO₂-uitstoot

sla link op in klembord

Kopieer

  • Laat leerlingen foto's of filmpjes analyseren van verkeer, fabrieken, of energiecentrales.

  • Simuleer het verbranden van fossiele brandstoffen in een eenvoudig experiment (bv. kaars in een gesloten bokaal) en bespreek de vorming van CO₂.

CH₄-uitstoot

sla link op in klembord

Kopieer

  • Bespreek de rol van veeteelt (bv. koeien) en afvalverwerking.

Vervolgens kan je samen aftoetsen wat de gevolgen zijn van een versterkt broeikaseffect. Zorg ervoor dat het tastbaar en visueel wordt voor de leerlingen.

Gevolgen van het versterkt broeikaseffect

sla link op in klembord

Kopieer
Zeespiegelstijging

sla link op in klembord

Kopieer

Simuleer dit met een bak water, ijs en een eilandje van klei.

Klimaatverandering

sla link op in klembord

Kopieer

  • Laat leerlingen opzoeken hoe het klimaat in België is veranderd de laatste 50 jaar.

  • Extreme weersomstandigheden: Gebruik nieuwsfragmenten of getuigenissen van overstromingen, hittegolven ...

In deze opdracht kunnen de leerlingen aan de slag gaan met een GIS-viewer om het versterkt broeikaseffect te onderzoeken.

De leerlingen kiezen een regio die herkenbaar is voor hen. De eigen woonplaats of een regio die herkenbaar is voor hen. Hierna kunnen ze de verschillende kaartlagen bekijken, observaties noteren, oorzaken en gevolgen beschrijven en nadenken over de mogelijke oplossingen.

Geopunt Vlaanderen is een gebruiksvriendelijke GIS-viewer waarmee je geografische informatie kunt bekijken en analyseren.

Ga zeker ook een stapje verder en laat de leerlingen nadenken over mogelijke oplossingen. Wat kunnen de leerlingen zelf doen om het versterkt broeikaseffect te beperken?

Laat hen nadenken over hun eigen gedrag:

  • met de fiets of te voet naar school komen; 
  • minder vlees eten;
  • elektriciteit besparen (licht uit, stekkers uittrekken).

Vervolgens zou je hier een link kunnen maken naar leerplandoel 17De leerlingen gebruiken de concepten rendement, vermogen en warmte om energieomzettingen in systemen te beschrijven’ waarbij je de leerlingen duurzaam laat omgaan met energieverbruik om het versterkt broeikaseffect te beperken. Je zou hen bijvoorbeeld het energieverbruik van een gloeilamp met een LED-lamp laten vergelijken en het verschil in CO₂-uitstoot laten berekenen.

Eindfase van de lessenreeks: evalueer het leereffect

sla link op in klembord

Kopieer

In de eindfase evalueer je het effect van jouw les aan de hand van de vooraf geëxpliceerde lesdoelen. Koppel terug naar de beginfase. Hier zou je bijvoorbeeld de leerlingen de opdracht kunnen geven om voor 1 lesdoel een toetsvraag te formuleren. Koppel hier eventueel ook terug naar jouw tekening die je bij aanvang opstelde om de voorkennis op te halen.

Bronnen

sla link op in klembord

Kopieer

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?