Logisch en algoritmisch denken met behulp van app-prototyping

In Montessori Klimop te Gent werd ter gelegenheid van de EU-codeweek het programmeren even in de kijker geplaatst. Aan de hand van het ontwerpen van een app, ook wel app-prototyping genoemd, werd het logisch en algoritmisch denken van de leerlingen van de derde graad gestimuleerd.

Verloop

sla link op in klembord

Kopieer

Het onderwijsarrangement werd opgesplitst in drie delen.

Deel 1: Activeren van de voorkennis

sla link op in klembord

Kopieer

Via een klasgesprek werd bij de leerlingen aan de hand van een aantal reflectievragen, gepeild naar de voorkennis over apps.

  • Wat zijn apps ?
  • Waarvoor gebruiken we die in ons dagelijks leven?
  • Welke gebruik je zelf als leerling?

Deel 2: Verbanden leggen

sla link op in klembord

Kopieer

In een tweede deel kregen de leerlingen een prototype van een app waarbij werd uitgelegd hoe links werken en hoe we die toevoegen aan toetsen of vormen.
Aan de hand van een aantal reflectievragen werden de leerlingen gestimuleerd om logische verbanden (links) te leggen:

  • Hoe kun je terugkeren naar het startscherm.
  • Hoe ga je terug of verder?

De verbanden (links) die zij vonden in de app, werden als bewijs van gevonden links, vastgelegd aan de hand van een schermopname (zie onderstaande video).

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Deel 3: Zelf een app ontwerpen

sla link op in klembord

Kopieer

In het laatste deel kregen de kinderen de opdracht om zelf een app te ontwerpen. Er werd gestart vanuit een brainstorm rond een thema en vervolgens over de navigatie binnen de app. Dit thema biedt alvast heel wat differentiatiemogelijkheden, bijvoorbeeld naar inhoud, naar aantal pagina’s, naar aantal links, naar koppelingen met websites, etc…

De apps die de leerlingen hebben uitgewerkt waren dan ook prachtig : menu apps, EHBO, een vreemde taal leren, shop en style advies, muziek, Fortnite for dummies….

    Communicatie naar de ouders

    sla link op in klembord

    Kopieer

    Ook naar de ouders werd tijdens de uitwerking van dit onderwijsarrangement gecommuniceerd :

    Beste ouders,
    "Het is EU-codeweek en we zetten programmeren en logisch denken dan eens extra in de kijker. We kwamen tot de vaststelling dat heel wat zaken in ons dagelijks leven geprogrammeerd zijn. Denk maar aan computerspelletjes, digitale televisie, GPS, onze smartphones, tablets en computers. Die zaken werken niet vanzelf, het zijn programmeurs die codetaal schrijven om alles goed te laten werken. We maakten vandaag zelf een prototype van een app in keynote. We moesten hiervoor logisch denken en de juiste koppelingen maken tussen de objecten. Dit was stap 1. In een volgende les gaan de kinderen hun eigen app maken en voorstellen aan de klas. We zijn benieuwd!”

    Zill-doelen

    sla link op in klembord

    Kopieer

    • MEge1      Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen.
    • MEge2      Passende mediamiddelen kiezen in functie van een beoogd doel.
    • MEge5      De functie en waarde van media in de eigen leefwereld illustreren.
    • WDIw7      Logisch en algoritmisch denken.
    • IVoz1        Initiatief nemen. Een eigen idee, beweging, project of activiteit enthousiast 
                       en volhardend vormgeven.
    • IVoz3        Noden en uitdagingen detecteren en er mogelijkheden en innovatieve oplossingen
                       voor bedenken.

    ×
    Kijkt als...
    Niveau
    Regio