In Montessori Klimop te Gent werd ter gelegenheid van de EU-codeweek het programmeren even in de kijker geplaatst. Aan de hand van het ontwerpen van een app, ook wel app-prototyping genoemd, werd het logisch en algoritmisch denken van de leerlingen van de derde graad gestimuleerd.
Het onderwijsarrangement werd opgesplitst in drie delen.
Via een klasgesprek werd bij de leerlingen aan de hand van een aantal reflectievragen, gepeild naar de voorkennis over apps.
In een tweede deel kregen de leerlingen een prototype van een app waarbij werd uitgelegd hoe links werken en hoe we die toevoegen aan toetsen of vormen.
Aan de hand van een aantal reflectievragen werden de leerlingen gestimuleerd om logische verbanden (links) te leggen:
De verbanden (links) die zij vonden in de app, werden als bewijs van gevonden links, vastgelegd aan de hand van een schermopname (zie onderstaande video).
In het laatste deel kregen de kinderen de opdracht om zelf een app te ontwerpen. Er werd gestart vanuit een brainstorm rond een thema en vervolgens over de navigatie binnen de app. Dit thema biedt alvast heel wat differentiatiemogelijkheden, bijvoorbeeld naar inhoud, naar aantal pagina’s, naar aantal links, naar koppelingen met websites, etc…
De apps die de leerlingen hebben uitgewerkt waren dan ook prachtig : menu apps, EHBO, een vreemde taal leren, shop en style advies, muziek, Fortnite for dummies….
Ook naar de ouders werd tijdens de uitwerking van dit onderwijsarrangement gecommuniceerd :
Beste ouders,
"Het is EU-codeweek en we zetten programmeren en logisch denken dan eens extra in de kijker. We kwamen tot de vaststelling dat heel wat zaken in ons dagelijks leven geprogrammeerd zijn. Denk maar aan computerspelletjes, digitale televisie, GPS, onze smartphones, tablets en computers. Die zaken werken niet vanzelf, het zijn programmeurs die codetaal schrijven om alles goed te laten werken. We maakten vandaag zelf een prototype van een app in keynote. We moesten hiervoor logisch denken en de juiste koppelingen maken tussen de objecten. Dit was stap 1. In een volgende les gaan de kinderen hun eigen app maken en voorstellen aan de klas. We zijn benieuwd!”
en volhardend vormgeven.
voor bedenken.