Dagelijks worden we geconfronteerd met uiteenlopende merken, bedrijven of organisaties. Afhankelijk van onze eigen ervaringen of verhalen van anderen vormen we ons van die bedrijven steeds een bepaald beeld.
Als instap kun je als leraar je leerlingen de volgende logo's laten zien. Ongetwijfeld herkennen ze in een mum van tijd bekende merknamen als Adidas, Gillette, Carrefour, Amazon, McDonalds ... waarna je hen drie tot vijf woorden mag laten noteren waarmee ze die spontaan associëren.
Misschien denken de leerlingen bij Adidas aan topprestaties op sportief vlak, bij Gillette aan vlijmscherpe scheermesjes, bij Amazon en Carrefour aan een uitgebreid gamma en bij McDonalds aan fastfood. Dit beeld dat we van deze bekende merken hebben, noemen we met een moeilijke (marketing)term: Corporate Image.
Corporate imago of corporate image is het beeld dat een groep belanghebbenden (ook wel stakeholders) heeft van het bedrijf of organisatie.
Als leraar kun je aansluitend benadrukken dat dit beeld geenszins toevallig tot stand gekomen is. Integendeel het is het resultaat van heel wat marketing- en PR-werk. Wil je als bedrijf werken aan positief imago en precies uitstralen waar je merk voor staat, dan dien je niet alleen je producten of diensten, maar ook je merknaam en zelfs iets kleins als je logo heel zorgvuldig te kiezen.
Door hun eenvoud worden logo's heel vaak onderschat. Niettemin heeft het maken ervan veel aandacht en tijd gevergd. Een goed logo moet immers herkenbaar zijn voor de doelgroep en opvallen tussen alle concurrenten. Concreet gelden voor een goed logo de volgende tips ...
Wil je een heel herkenbaar logo, dan houd je het best heel simpel. KISS of Keep It Super Simple is dan ook een belangrijk principe bij het ontwerp ervan. Zo bestaan de logo's van McDonalds en Nike maar uit één enkel element, respectievelijk de letter M of een boogje.
Omwille van de herkenbaarheid zoek je het best een duurzaam logo. Vermijd dan ook logo's waar je snel op uitgekeken raakt. Het is belangrijk om hippe trends, als een speciaal lettertype of een trendy kleurgebruik, te vermijden.
Het is ook een misvatting dat een logo altijd moet laten zien wat je verkoopt of doet. De meest succesvolle logo's als Apple doen dit precies niet. Je kunt gerust voor een abstract symbool kiezen.
Wil je dat je logo eruit springt, dan is het kleurgebruik natuurlijk enorm van belang. Elke kleur heeft immers een specifieke betekenis en bevestigt zo een bepaalde uitstraling.
Samen met je leerlingen kun je onderstaand overzicht met de betekenis van kleuren doornemen. Aan elke kleur is ook een specifiek logo van een bekend merk gekoppeld: herkennen de leerlingen de voorgestelde waarden in de zes logo's, waar gaan ze wel en niet mee akkoord?
Aansluitend kun je aan de leerlingen vragen om zelf passende logo's van andere grote, bekende merken bij de verschillende kleuren te zoeken. Het best verdeel je de klas in zes groepen waarbij elk groepje voorbeelden bij een gepaste kleur zoekt. Gelukt? Laat hen aansluitend hun bevindingen klassikaal voorstellen.
Eenvoud, herkenbaarheid en aandacht zijn dus dé kenmerken om een goed logo te ontwerpen, maar dit betekent niet dat de bedenkers voor saaie ontwerpen gaan. Integendeel, een gepast logo ontwerpen vraagt veel creativiteit en originaliteit wat ook blijkt wanneer we sommige logo's wat meer in detail bekijken. Zo bevatten alle onderstaande logo's verborgen boodschappen. Kunnen de leerlingen die achterhalen?
Als leraar laat je de leerlingen het best eerst de logo's omschrijven waarna je hen vraagt om die met behulp van een tip meer in detail te kijken ... Slagen ze er in de eerste fase in om de verborgen boodschap te kraken? Als het moeilijk wordt, kun je in de tweede fase zelf de oplossing aanreiken.
Hoewel bij het ontwerp van logo's eenvoud belangrijk is, blijkt de creativiteit van de makers er toch voor te zorgen dat er een heel grote verscheidenheid aan logo's is. Afhankelijk van hun opbouw onderscheiden we zeven soorten logo's ...
Als leraar kun je de verschillen kort duiden en toelichten aan de hand van het voorbeeldlogo. Aansluitend proberen de leerlingen enkele logo's die in de vorige lesfases aan bod kwamen, zoals die van Adidas, Apple, Albert Heijn, Delhaize, Mc Donalds, Gillette, bij de de juiste soort te plaatsen.
Slaagden ze hierin, dan zouden ze nog meer voorbeelden kunnen toevoegen. Als leraar zou je hen bekende merknamen kunnen geven waarvan ze het logo mogen opzoeken en in de juiste kolom mogen plaatsen. Houd je klas van wat meer uitdaging? Laat hen dan zelf nog meer voorbeelden opzoeken.
Côte d'Or - Disney - Ikea - KLM - Lego - La vache qui rit - Opel - Orangina - Spa
Als afsluitende opdracht zouden de leerlingen als toekomstige communicatiemedewerkers het logo van de school of hun stagebedrijf onder de loep kunnen nemen. Via een klein, kritisch onderzoek gaan ze na of er enerzijds rekening gehouden werd met de tips rond logo's en met welk soort logo ze anderzijds te maken krijgen.