Lessuggestie: Tiny Houses – groot denken in kleine ruimtes

Het leerplan voor de studierichting Architecturale en beeldende vorming binnen de doorstroomfinaliteit vraagt om een geïntegreerde aanpak waarin ruimtelijk inzicht, beeldende vorming en reflectief denken samenkomen. Deze lessuggestie sluit hier naadloos bij aan door meerdere leerplandoelen te verbinden in één betekenisvolle, onderzoekende en creatieve opdracht.
Architectuur is meer dan bouwen alleen — het is nadenken over ruimte, functie, sfeer en beleving. In deze lessuggestie gaan leerlingen aan de slag rond het actuele en inspirerende thema Tiny Houses. Ze ontdekken hoe in een beperkte ruimte grootse ideeën vorm kunnen krijgen. Via beeldanalyse en reflectie ontrafelen ze hoe beeldende bouwstenen, technieken en materialen ingezet worden om betekenisvolle ruimtes te creëren. Daarna zetten ze zelf de stap naar het ontwerpen van een compacte, multifunctionele leefruimte waarin functionaliteit, esthetiek en persoonlijkheid hand in hand gaan.

Doel van de les

sla link op in klembord

Kopieer

Na deze les kunnen de leerlingen:

  • De basisprincipes van het ontwerpproces (artistiek proces) toepassen op het concept van een Tiny House.
  • De relatie analyseren tussen architecturale elementen, bouwtechnieken en materialen in Tiny Houses en hoe deze de functie en sfeer beïnvloeden.
  • De architecturale mogelijkheden en uitdagingen van beperkte ruimtes (zoals in Tiny Houses) analyseren.

Aangehaalde leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • LPD 1:  De leerlingen doorlopen een artistiek proces in functie van een uitdaging binnen architectuur of beeld. 
  • LPD 6De leerlingen analyseren architecturale en beeldende bouwstenen, technieken en materialen vanuit meerdere perspectieven om betekenis te creëren en aan een inhoud vorm te geven. 
  • LPD 11: De leerlingen analyseren de architecturale mogelijkheden van de ruimte. 

Nodig

sla link op in klembord

Kopieer

  • Borden of projectiescherm
  • Stiften of pennen
  • Papier (A4 en eventueel groter formaat)
  • Schaar, lijm
  • Inspiratiebeelden van Tiny Houses (geprint of digitaal)
  • Toegang tot internet voor de leerkracht
  • Leerlingenblaadjes (zie verder)
  • Materiaal voor het exit-ticket (kleine post-its of papierstrookjes)

Lesverloop

sla link op in klembord

Kopieer

1. Introductie (15 min)

sla link op in klembord

Kopieer

  • Start met de YouTube-video (8 min)
  • Klassikaal gesprek: Wat viel op? Welke functies kreeg de ruimte? Hoe wordt er gespeeld met licht, texturen en materialen?
  • Brainstorm op bord: “Wat is voor jullie essentieel in een woonruimte van maximum 20m²?”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

2. Analyse-opdracht (25 min)

sla link op in klembord

Kopieer

Leerlingenblad 1: Analyse van architecturale elementen in Tiny Houses
De leerlingen vullen een werkblad in waarin ze:

  • de gebruikte beeldende bouwstenen (vorm, licht, kleur, textuur, volume) aanduiden
  • de toegepaste technieken en materialen benoemen
  • de relatie tussen functie en vorm analyseren
Differentiatie: Snelle leerlingen mogen al beginnen aan een moodboard met inspirerende beelden of materiaaltexturen.

3. Creatieve opdracht: ontwerp je eigen Tiny Space (45 min)

sla link op in klembord

Kopieer

Leerlingenblad 2: creatief werkblad
Leerlingen bedenken en schetsen een ruimte van maximaal 20 m² waarin minstens 4 functies geïntegreerd worden (bv. slapen, eten, opbergen, werken).
Ze doorlopen een mini-artistiek proces:

  • Stap 1: Inspiratie en moodboard
  • Stap 2: Ruimte-indeling schetsen (2D)
  • Stap 3: Vormstudie met maquette-ideeën of 3D-schetsen (optioneel met karton, foam of digitaal)
  • Stap 4: Materiaal- en kleurenkeuze beargumenteren
  • Stap 5: Presentatie in tweetallen
Interactie: Laat leerlingen halverwege feedback geven aan elkaar via een “architectenronde”.

4. Exit-ticket (5 min)

sla link op in klembord

Kopieer

Laat de leerlingen op een post-it of digitaal formulier antwoorden op de volgende vragen:

  1. Wat is het belangrijkste inzicht dat je vandaag hebt opgedaan over ruimte en architectuur?
  2. Welke beeldende bouwsteen was volgens jou het meest bepalend in je eigen ontwerp?
  3. Wat zou je in een volgende les graag verder ontwikkelen?

×
Kijkt als...
Niveau
Regio