Lessuggestie: design een 360° festivalcampagne

Het leerplan voor de studierichting Grafimedia binnen de dubbele finaliteit vraagt om een geïntegreerde aanpak waarin technische vaardigheden, artistiek inzicht en reflectie samenkomen en waarbij een combinatie van lesdoelen aan bod komen. Deze lessuggestie sluit hier naadloos bij aan, via één betekenisvolle, creatieve opdracht.
Muziekfestivals zijn vandaag uitgegroeid tot totaalbelevingen, waarin licht, kleur, beeld en geluid samensmelten tot een unieke sfeer. Tomorrowland is daarvan een sprekend voorbeeld: elk jaar verrast het festival met indrukwekkende stages die niet alleen technisch indrukwekkend zijn, maar ook visueel storytelling combineren met slimme publieksgerichte communicatie. In deze lessuggestie duiken leerlingen in de wereld van festivals en campagnes. Ze analyseren hoe 3D-scenario’s zoals een festivalpodium vertaald worden naar 2D-voorstellingen zoals posters, sociale media visuals en webbanners. Daarbij leren ze ook nadenken over kleurgebruik en doelgroepimpact.

Van 3D-omgeving tot crossmediale merkidentiteit

sla link op in klembord

Kopieer

Aan de hand van een inspirerende video over het bouwen van de Tomorrowland Mainstage maken de leerlingen de sprong naar een eigen crossmediale campagne. Ze vertrekken van een provided sjabloon in Adobe-formaat en werken toe naar een reeks afgewerkte grafische producten, geschikt voor publicatie op verschillende platformen.

Doel van de les

sla link op in klembord

Kopieer

Na deze les kunnen de leerlingen een driedimensionale omgeving analyseren en vertalen naar tweedimensionale visuele communicatiedragers. Ze kunnen doordachte kleurkeuzes maken in functie van een specifieke doelgroep, rekening houdend met vormvereisten en publicatieplatformen. Daarnaast kunnen ze een consistente, crossmediale campagne ontwerpen en presenteren, waarin beeld, lay-out en merkidentiteit op elkaar afgestemd zijn.

Aangehaalde leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • LPD 10: De leerlingen houden bij hun realisaties rekening met de impact van kleuren op een doelgroep.
  • LPD 15: De leerlingen analyseren het verband tussen 3D-situaties en bijbehorende 2D-voorstellingen.
  • LPD 27: De leerlingen leveren eindproducten op geschikt voor meerdere platformen voor publicatie en voor crossmediale toepassingsmogelijkheden.  

Nodig

sla link op in klembord

Kopieer

  • Computers met beeldbewerkings- en opmaaksoftware.
  • Toegang tot internet voor onderzoek en inspiratie.

Lesoverzicht

sla link op in klembord

Kopieer

Les 1 – analyse & conceptontwikkeling

sla link op in klembord

Kopieer

Doel: Koppelen van doelgroep aan kleurgebruik & eerste ideeontwikkeling
Activiteiten:

  1. Video bekijken + nabespreking (impact van beleving, kleur, storytelling)
  2. Festivalkeuze (zelf verzonnen of bestaand, met branding-aanpassing)
  3. Doelgroepanalyse – Wie wil je bereiken? Wat spreekt hen aan visueel?
  4. Kleurenpsychologie + huisstijlgrid invullen
  5. Moodboard maken (digitaal of fysiek met prints)

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Les 2 – 3D naar 2D: visualiseren & schetsen

sla link op in klembord

Kopieer

Doel: Van ruimtelijke 3D-beleving naar een 2D-grafisch campagnebeeld
Activiteiten:

  1. 3D-opstelling maken (bv. Blender©, SketchUp©, Adobe Substance©)
    • Focus op sfeer, kleur, kijkrichting, standpunt voor camera
  2. Screenshots nemen vanuit gewenste hoek (voor 2D-uitwerking)
  3. Eerste grafische vertaling in Adobe Illustrator© / Photoshop©:
    • Festivalposter of -flyer op basis van de 3D-schets
    • Aandacht voor hiërarchie, typografie, kleur

Les 3 – crossmediaal toepassen

sla link op in klembord

Kopieer

Doel: Omzetten naar verschillende formaten voor verschillende platformen
Activiteiten:

  1. Formatvarianten maken (zelfde campagnebeeld, andere verhoudingen):
    • Instagram story (9:16)
    • YouTube thumbnail (16:9)
    • Drukklare flyer (A5)
    • Website banner (1200 x 400 px)
  2. Aanpassingen aan lay-out en tekst per platform
  3. Exporteren in juiste formaten & resoluties

Les 4 – presentatie & peer feedback

sla link op in klembord

Kopieer

Doel: Reflecteren op ontwerpkeuzes en media-aanpassing
Activiteiten:

  1. Mini-presentatie van campagne (max 3 min per duo)
    • Kleurgebruik en doelgroep
    • Van 3D naar 2D
    • Crossmediale aanpassingen
  2. Peer feedback via beoordelingsfiche (visueel + inhoudelijk)
  3. Exit-ticket invullen

×
Kijkt als...
Niveau
Regio