Lessuggestie: audiovisuele expressie

Het leerplan voor de derde graad doorstroomfinaliteit in de richting Audiovisuele vorming moedigt leerlingen aan om hun technische en artistieke inzichten te verdiepen in functie van een betekenisvolle audiovisuele praktijk. Daarbij is er bijzondere aandacht voor reflectie, bewuste keuzes en het afstemmen van vorm op inhoud, doel en context. Deze lessuggestie sluit daar nauw op aan door vier leerplandoelen te integreren in één krachtige en ervaringsgerichte leerlijn.

De expressieve kracht van audio en het bepalen van de presentatievorm voor een korte documentaire.

sla link op in klembord

Kopieer

Geluid is een ondergewaardeerde bouwsteen in audiovisuele media, maar het kan de toon van een scène maken of breken. In deze lesreeks ontdekken leerlingen de expressieve kracht van audio — van subtiele omgevingsgeluiden tot indringende muziek — en hoe die een documentaire niet alleen ondersteunt, maar ook betekenis meegeeft. Tegelijk worden ze zich bewust van het belang van audiovisuele taal, kadrering en compositie in het vertalen van een driedimensionale werkelijkheid naar een tweedimensionale voorstelling. Naast het inhoudelijke en esthetische aspect maken leerlingen ook kennis met de impact van presentatievormen: hoe beïnvloedt het medium — een museuminstallatie, een YouTube-première of een fysieke projectie — de manier waarop het publiek je werk ervaart? Door te analyseren, te vergelijken en zelf keuzes te maken, bouwen de leerlingen inzicht op in hoe vorm, geluid en presentatie onlosmakelijk verbonden zijn met de boodschap die je wil overbrengen.

Doel van de les

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen begrijpen hoe audio en muziek de impact van een audiovisueel werk beïnvloeden en kunnen beredeneerde keuzes maken over de audiovisuele taal en de presentatievorm in functie van het doel en de context van een korte documentaire. Ze begrijpen eveneens hoe de overgang van een 3D-werkelijkheid naar een 2D-voorstelling keuzes in beeldtaal en kadrering impliceert.

Aangehaalde leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • LPD 4: De leerlingen analyseren de expressieve kracht van audio en muziek.
  • LPD 8: De leerlingen stemmen hun boodschap via audiovisuele taal af op doel of context.
  • LPD 9: De leerlingen kiezen bewust soorten dragers en formaten in functie van een presentatie.
  • LPD 13: De leerlingen analyseren het verband tussen 3D-situaties en bijbehorende 2D-voorstellingen.

Lesverloop

sla link op in klembord

Kopieer

Les 1: de expressieve kracht van audio

sla link op in klembord

Kopieer

  • Theorie (15 min.)
    Bespreek de verschillende elementen van audio in film en video:
    • Dialogen: functie, verstaanbaarheid, emotionele lading.
    • Omgevingsgeluiden (sound design): creëren van sfeer, realisme, spanning.
    • Muziek (score en source music): beïnvloeden van emoties, ritme, thematische ondersteuning.
      Voorbeeld: Cave of Forgotten Dreams (2010) geregisseerd door Werner Herzog die gebruik maakt van omgevingsgeluiden en voice-over om de prehistorische grotten tot leven te brengen.
  • Analyse (25 min.)
    • Bekijk fragmenten van verschillende korte documentaires (zonder beeld eerst, focus op audio, daarna met beeld).
    • Opdracht: noteer per fragment welke emoties of sferen de audio oproept. Hoe dragen de verschillende geluidselementen (dialogen, omgevingsgeluiden, muziek) bij aan de boodschap?
  • Bespreking (10 min.)
    • Bespreek de bevindingen klassikaal.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Les 2: audiovisuele taal in functie van doel en context & 3D naar 2D

sla link op in klembord

Kopieer

  • Theorie (20 min.):
    • Herhaling: wat is de beoogde boodschap en wie is het doelpubliek van een documentaire?
    • Hoe kan audiovisuele taal (beeldkader, camerabeweging, montage, kleurgebruik, maar nu ook geluid) de boodschap ondersteunen of verzwakken?
    • Bespreek hoe een 3D-werkelijkheid wordt omgezet in een 2D-beeld. Denk aan kadrering, perspectief, diepte suggereren (bv. via scherptediepte)
  • Analyse (20 min.)
    • Bekijk opnieuw fragmenten van korte documentaires, focus nu op de combinatie van beeld en geluid.
    • Opdracht: analyseer hoe de audiovisuele elementen (inclusief audio) zijn afgestemd op de mogelijke intentie van de maker en het beoogde publiek. Let ook op hoe de 3D-ruimte is vertaald naar het 2D-scherm.
  • Bespreking (10 min.)
    • Deel de observaties en inzichten.

Les 3:  presentatievormen en hun impact

sla link op in klembord

Kopieer

  • Theorie (20 min.)
    • Bespreek verschillende soorten dragers en formaten voor de presentatie van een korte documentaire
      • Online platforms (YouTube, Vimeo): bereik, interactiviteit (comments), inbedding op websites, kwaliteitscompressie.
      • Fysieke vertoning (school, festival): impact op groot scherm, geluidssysteem, publieksinteractie (Q&A).
      • Installaties (museum, galerie): ruimtelijke ervaring, herhaling, specifieke doelgroep.
      • Televisie: breed publiek, formatbeperkingen, zenduren.
  • Groepsopdracht (30 min.): verdeel de klas in kleine groepen. Geef elke groep een hypothetische korte documentaire (kort synopsis en beoogde boodschap/doelpubliek).
    • Opdracht: bepaal welk(e) presentatieforma(a)t(en) het meest geschikt zou(den) zijn voor deze documentaire en argumenteer jullie keuze. Houd rekening met de beoogde impact, het doelpubliek en de technische vereisten van de verschillende formaten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Les 4:  synthese en voorbereiding eigen project

sla link op in klembord

Kopieer

  • Presentatie groepsopdrachten (25 min.): Elke groep presenteert de gekozen presentatievorm(en) en de argumentatie. Feedback en discussie na elke presentatie.
  • Individuele reflectie en voorbereiding (15 min.): de leerlingen denken na over een eigen kort documentaire-idee (kan reeds een bestaand idee zijn of een nieuw concept).
    • Opdracht: formuleer kort de beoogde boodschap en het doelpubliek van je documentaire-idee. Welke rol zou audio (dialogen, omgevingsgeluiden, muziek) spelen om deze boodschap te versterken? Welk presentatieformaat zou je overwegen en waarom? Hoe ga je de 3D-werkelijkheid in je opnames naar een 2D-beeld vertalen (denk aan kadrering, compositie, etc.)? Noteer enkele kernpunten.
  • (10 minuten) Exit-ticket
    De leerlingen vullen een kort exit-ticket in (zie Downloads)

×
Kijkt als...
Niveau
Regio