Het leerplan voor de derde graad doorstroomfinaliteit in de richting Audiovisuele vorming moedigt leerlingen aan om hun technische en artistieke inzichten te verdiepen in functie van een betekenisvolle audiovisuele praktijk. Daarbij is er bijzondere aandacht voor reflectie, bewuste keuzes en het afstemmen van vorm op inhoud, doel en context. Deze lessuggestie sluit daar nauw op aan door vier leerplandoelen te integreren in één krachtige en ervaringsgerichte leerlijn.
De expressieve kracht van audio en het bepalen van de presentatievorm voor een korte documentaire.
Geluid is een ondergewaardeerde bouwsteen in audiovisuele media, maar het kan de toon van een scène maken of breken. In deze lesreeks ontdekken leerlingen de expressieve kracht van audio — van subtiele omgevingsgeluiden tot indringende muziek — en hoe die een documentaire niet alleen ondersteunt, maar ook betekenis meegeeft. Tegelijk worden ze zich bewust van het belang van audiovisuele taal, kadrering en compositie in het vertalen van een driedimensionale werkelijkheid naar een tweedimensionale voorstelling. Naast het inhoudelijke en esthetische aspect maken leerlingen ook kennis met de impact van presentatievormen: hoe beïnvloedt het medium — een museuminstallatie, een YouTube-première of een fysieke projectie — de manier waarop het publiek je werk ervaart? Door te analyseren, te vergelijken en zelf keuzes te maken, bouwen de leerlingen inzicht op in hoe vorm, geluid en presentatie onlosmakelijk verbonden zijn met de boodschap die je wil overbrengen.
De leerlingen begrijpen hoe audio en muziek de impact van een audiovisueel werk beïnvloeden en kunnen beredeneerde keuzes maken over de audiovisuele taal en de presentatievorm in functie van het doel en de context van een korte documentaire. Ze begrijpen eveneens hoe de overgang van een 3D-werkelijkheid naar een 2D-voorstelling keuzes in beeldtaal en kadrering impliceert.
Bespreek de verschillende elementen van audio in film en video:
Voorbeeld: Cave of Forgotten Dreams (2010) geregisseerd door Werner Herzog die gebruik maakt van omgevingsgeluiden en voice-over om de prehistorische grotten tot leven te brengen.
De leerlingen vullen een kort exit-ticket in (zie Downloads)