Lessenreekstip: Hoe zorg je voor onderzoekscompetente leerlingen?

Over toeristen bestaan heel wat stereotiepen: zo zouden de Britten de meest luidruchtige vakantiegangers zijn, de Duitsers heel punctueel en de Fransen echt chauvinistisch, maar kloppen deze veronderstellingen wel? Is de gemiddelde toerist te trots om zich aan te passen én mijdt die liever de taal van zijn bestemming?
 
In deze lessenreeks mogen de leerlingen deze laatste vraag beantwoorden zodat je hen als leerkracht kan opleiden tot echte onderzoekers. Ze doorlopen een onderzoekscyclus en bepalen op een wetenschappelijke manier hoeveel geloofwaardigheid we mogen hechten aan het beeld van de te trotse toerist.
 
Dit document bevat een bundeling van vier lesideeën die elk ingaan op specifieke fases van de onderzoekscyclus. Je kan samen met je klas een onderzoekscyclus rond één specifiek thema doorlopen. Wil je hen in het zesde jaar liever wat vrijheid geven door hen te laten kiezen uit onderwerpen? Dan kan je hen via deze lesideeën al 'onderzoekscompetent' maken aan het eind van het vijfde jaar. Op die manier zijn de leerlingen klaar voor een eigen onderzoek in het zesde.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio