"One Language Fits All?" Dat lijkt het uitgangspunt van veel internationale bedrijven die hun websites en klantenservice uitsluitend in het Engels aanbieden. Maar hoe beïnvloedt die keuze eigenlijk de klanttevredenheid? En voelen anderstalige klanten zich wel voldoende begrepen?
Binnen het leerplandoel pragmatiek gaan leerlingen van de D/A-finaliteit op zoek naar een geschikte onderzoeksvraag waarmee ze zelf aan de slag kunnen. We vertrekken vanuit bestaand marktonderzoek rond taalgebruik en dienstverlening, en komen tot een eigen toepassing in een kleinschalig, concreet onderzoek.
Dit document bundelt vier lesideeën die elk focussen op een specifieke fase van de onderzoekscyclus. Je kan met je klas één gezamenlijk onderzoek uitwerken, bijvoorbeeld rond de impact van uitsluitend Engelstalige/Franstalige/Nederlandstalige communicatie op klantbeleving (in verschillende landsdelen). Wil je in het zesde jaar meer vrijheid geven? Dat kan, een gelijkaardig onderzoek rond pragmatiek kan je laten vertrekken vanuit volgende vragenWat is het effect van een voornamelijk Nederlandstalige programmering/communicatie bij het gemeenschapscentrum/kunstencentrum/de bibliotheek op het cultureel en taalkundig diverse publiek van de gemeente?Welke taalvariëteit en welk taalregister werken het best om leerlingen warm te maken om voor een school te kiezen?Wat is het effect van gender neutrale communicatie in berichten naar ouders en leerlingen.Hoe verandert de toon, duidelijkheid of beleefdheid als we de Engelstalige/Franstalige en Nederlandstalige versies van een website vergelijken?