Lessenreekstip: Hoe maak je leerlingen onderzoekscompetent binnen het domein taaltechnologie?
  • Lessenreekstip: Hoe maak je leerlingen onderzoekscompetent binnen het domein taaltechnologie?

Sinds de opkomst van artificiële intelligentie merken we dat er op verschillende manieren naar deze evolutie gekeken wordt. Jongeren gebruiken AI graag en veel, terwijl ouderen vaker sceptisch zijn, maar klopt dit beeld wel? En wat vertelt onderzoek ons hierover?

In dit document bundelen we vier lessuggesties waarbij leerlingen zelf onderzoeken wie vandaag een passionele of eerder koele AI-minnaar is.

Na een verkennend klasgesprek zie je hoe je leerlingen bronnenmateriaal kan laten analyseren en hoe je een actueel Digimeter-rapport bij hen kan introduceren. Dit rapport zal de leerlingen beslist inspireren wanneer ze een eigen vlucht- of onderzoeksroute mogen uitstippelen. Bij het verwerken van de eigen resultaten leer je de leerlingen om te letten op relevante signalen. Tot slot kan je hen op verschillende manieren wapenen voor een presentatie van hun onderzoek. Who’s still afraid of AI at the end?

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?