Welke taalvariëteit en welk taalregister werken het best om leerlingen warm te maken om voor onze school te kiezen? In deze lessenreeks onderzoeken je leerlingen welke taalvarianten het meest geschikt zijn om bepaalde doelgroepen te bereiken. Ze ontwerpen een poster, onderzoeken het effect van de posters en redigeren de inhoud en vorm zodat het eindproduct gebruikt kan worden om de opendeurdag van de school aan te kondigen.
Dit document is een bundeling van vier lesfiches die elk ingaan op een bepaalde fase van de onderzoekscyclus. Je kan de fiches afzonderlijk gebruiken als inspiratiebron om met je leerlingen te werken aan een bepaalde vaardigheid, maar het is natuurlijk ook mogelijk om de vier lesfiches chronologisch te behandelen en zo een volledige onderzoekscyclus te doorlopen.
Gekoppelde leerplannen
Links
- Doelgericht werken: voorstellen einddoel en bepalen kwaliteitscriteria vanuit bronnenonderzoek: lesfiche 1/4
- Selectie van de onderzoeksmethode en uitwerken onderzoeksmethode: lesfiche 2/4
- Weergave en interpretatie van het onderzoeksresultaat, geformuleerd in een ‘redigeer-stappenplan’: lesfiche 3/4
- Redigeren van de posters: lesfiche 4/4