Tot op de dag van vandaag worden er over de hele wereld conflicten uitgevochten. Via kunstwerken en muziekstukken duiken leerlingen in de wereld van oorlogsvoering. Ze reflecteren over de impact van oorlog op zichzelf en de wereld en de rol die kunst kan innemen. Ook krijgen ze de kans om via een artistieke taal aan de slag te gaan rond het thema oorlog.
Artistieke vorming - 2de graad - D/DA/A-finaliteit
Artistieke vorming - 3de graad - D-D/A-A-finaliteit
Artistieke vorming 1ste graad A+B-stroom
Kunstbeschouwing - 2de graad - D-finaliteit
Kunstbeschouwing - 3de graad - D-finaliteit
Kunstbeschouwing - 3de graad - D-finaliteit
Kunstbeschouwing' - 2de graad - D-finaliteit
Muziek S - 2de graad - D-finaliteit
Muziek B+S - 3de graad - D -finaliteit
Beeld 1ste graad - A+B-stroom
Muziek 1ste graad - A+B-stroom
Esthetica - 3de graad - D-finaliteit
Artistieke vorming - 2de graad - D-D/A-A-finaliteit
Stel volgende vragen aan de leerlingen:
- Hoe beïnvloedt oorlog mensen, gemeenschappen en landen volgens jou?
- Wat voel je bij de huidige conflicten? Hoe komt oorlog bij jou binnen?
Bekijk met je leerlingen deze videoclips.
One God (2018)
Een lied voor Syrië (2017)
Op welke manier zijn deze liederen hoopgevend?
Wat maakt het bekijken ervan minder hoopgevend anno 2025?
Verdeel de klas in groepjes van 3 en geef elke groep 1 kunstwerk of 1 muziekstuk dat met oorlog en militaire conflicten te maken heeft. Kies als leraar zelf met welke werken en welke artistieke vormen je aan de slag wil gaan.
Elke groep zoekt uit met welke oorlog het kunstwerk te maken heeft (onderwerp maar ook context van tijd, ruimte, maatschappelijke domeinen) en bespreekt verder de bouwstenen, materialen en technieken die de kunstenaar ingezet heeft om het thema vorm te geven.
De leerlingen geven per groep een beknopte presentatie over hun kunstwerk. De overige leerlingen vullen een tabel in.
Titel van het werk | Over welke oorlog gaat het? | Uit welke periode stamt het werk? (jaartal, stijl) Uit welk land? | Welke bouwstenen vallen er extra op in het kunstwerk? |
Beeld
Pablo Picasso
Francisco Goya
Otto Dix
George Grosz
Frans Masereel
Anselm Kiefer
Nikita Kadan
How artists portray war
Koen Vanmechelen
Google Arts
Oekraïense kunstenaars
...
Muziek
Benjamin Britten: War Requiem
Dmitri Sjostakovitsj: Symfonie nr. 7 (Leningrad)
Krzysztof Penderecki: Threnody to the Victims of Hiroshima
Ludwig van Beethoven: Symfonie nr. 3 (Eroica)
Steve Reich: Different trains
15 composities over oorlog en vrede
(Je kan ook in de populaire muziek duiken)
Doe Maar: De bom
…
- Oefen verschillende marsritmes en ontwerp er een nieuwe mars mee
- Zing een anti-war-song
- Zing een populair oorlogslied
- Ontwerp een soundscape die de geluiden NA een bomaanslag weergeeft
- Maak muziek bij een filmfragment over oorlog
- ...
- Breng een personage uit een bestaand kunstwerk tot leven door er een 3D-versie van te maken
- Steal like an artist: bestudeer verschillende schilderijen over oorlog. Neem van het ene schilderij de achtergrond, van een ander een personage, van nog een ander een voorwerp en schets met deze elementen een nieuw geheel. Kies nu met welk materiaal en welke kleuren je aan de slag gaat. Schreeuwt jouw kunstwerk nog altijd ‘oorlog’ uit?
- Bekijk het nieuws. Hoe wordt oorlog in beeld gebracht (soldaten, leiders, burgers, slagveld...)? Kies één beeld en gebruik dit als inspiratie voor een nieuw werk over oorlog.
- Omgekeerde oorlogspropaganda: maak een poster om oorlog te beëindigen.
- Schets in één beeld het verhaal van een soldaat aan het front en het gezin dat achterblijft.
- Maak (boetseer, assembleer...) een monument van vrede.