Lesidee Small is beautiful

Deze les draagt de titel van de tentoonstelling Small is beautiful en nodigt de leerlingen uit tot het beschouwen en creëren van allerlei vormen van miniatuurkunst.

Beschouwen

sla link op in klembord

Kopieer

De leraar projecteert 4 kunstwerken en bespreekt deze klassikaal:

-          Een voorbeeld van boekverluchting
-          Een voorbeeld uit de portretschilderkunst (liefst een juweel)
-          Een voorbeeld van een diorama
-          Een muzikaal voorbeeld van een miniatuur

De leerlingen bespreken de bouwstenen, materialen en technieken die terug te vinden zijn in de voorbeelden.
 
De leerlingen leggen de voorbeelden in chronologie.
 
De leerlingen leggen de werken op de as ‘kunst van dichtbij tot kunst van veraf’.

Creëren

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen kiezen één van onderstaande opdrachten en gaan hiermee aan de slag:
 

  • Illustreer een gedicht of tekstfragment, geïnspireerd door de middeleeuwse boekverluchting
  • Maak en fotografeer een opstelling in de stijl van Tanaka Tatsuya
  • Maak een muziekstuk van 1 minuut in de stijl van The Commercial Album van The Residents.
  • Maak een diorama, gebaseerd op een game.
  • Maak een juweelhanger (klei, bokaaldekseltje, scharnier...) met daarin een zelfgemaakt portret van je huisdier, geliefde, familielid...
  • Maak met karton een miniatuurversie van een bekend gebouw.
  • Klei een eigen miniversie van een bekend beeldhouwwerk.
Leg vooraf met de leerlingen vast hoe groot 'klein' in elke opdracht moet zijn.

Handreflectie

sla link op in klembord

Kopieer

Duim: Wat ging er goed? Waarin blonk je uit? 
Wijsvinger: Wat vond je leuk aan de opdracht? Wat zou je nog beter willen kunnen? 
Middelvinger: Wat vond je niet leuk aan de opdracht? 
Ringvinger: Wat wil je niet veranderen? 
Pink: Waarin wil je je verbeteren?

Presenteren: Tiny Art Show

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen maken met de hele klas in een afgebakende zone een tentoonstelling van hun werken waarin ieder werk tot zijn recht komt.
De leerlingen 'bezoeken' de tentoonstelling en nemen één foto van het geheel, één van een object van een medeleerling en één van een detail van dit object. Dit kan dan ingezet worden als basis voor peerevaluatie.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio