In deze les duiken we in de wereld van de gamemuziek, ontwerpen we een gamepersonage met bijhorende wereld en maken we passende muziek met een DAW.
Deze les biedt kansen tot samenwerking tussen leraren Muziek en Beeld.
De leerlingen beluisteren muziekfragmenten uit een aantal games en formuleren een antwoord op deze vragen:
Welke videogame spreekt jou qua vormgeving het meeste of het minste aan? Waarom?
Van welke videogame vind je de muziek het mooiste of minst mooi? Waarom?
Rangschik de fragmenten op basis van:
BEELDEND LUIK
Laat de leerlingen zelf een wereld verzinnen waarin het verhaal zich afspeelt:
Laat de leerlingen nadenken over het soort game:
Laat de leerlingen nadenken over een hoofdpersonage:
De leerlingen ontwerpen op basis van hun antwoorden een personage en een achtergrond (wereld). Als leraar Beeld bied je verschillende materialen en technieken aan om dit vorm te geven. Ga je voor 2D of 3D? Maak je gebruik van audiovisuele media?
MUZIKAAL LUIK
Tijdens de muziekles maken de leerlingen een leidmotief voor hun personage of muziek die hun wereld typeert. Dit kunnen ze doen met programma's zoals:
Laat leerlingen zich focussen op het personage of op de wereld waarin het verhaal zich afspeelt.
Mogelijke criteria voor een leidmotief:
Mogelijke criteria voor sfeerscheppende muziek:
Maak groepjes van vier. Laat leerlingen hun beeldend en muzikaal werk aan elkaar voorstellen. De groepsleden beoordelen elkaar aan de hand van de vooropgestelde criteria. Voorzie als leraar een transparant en valide evaluatiemodel.