Lesidee GAMING

In deze les duiken we in de wereld van de gamemuziek, ontwerpen we een gamepersonage met bijhorende wereld en maken we passende muziek met een DAW.
Deze les biedt kansen tot samenwerking tussen leraren Muziek en Beeld.

Beschouwen: zet je verbeelding in

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen beluisteren muziekfragmenten uit een aantal games en formuleren een antwoord op deze vragen:

  • In wat voor een wereld kom je terecht? Komt jouw idee overeen met de bedoeling van de componist?
  • Waaraan kan je horen in wat voor een wereld je terechtgekomen bent? Welke bouwstenen, materialen en technieken gebruikte de componist?

Beschouwen: kippenvel of kriebels?

sla link op in klembord

Kopieer

Welke videogame spreekt jou qua vormgeving het meeste of het minste aan? Waarom?
Van welke videogame vind je de muziek het mooiste of minst mooi? Waarom?
Rangschik de fragmenten op basis van:

  • persoonlijke voorkeur muziek
  • persoonlijke voorkeur vormgeving 
  • opvallende gamegeluiden

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Creëren: A Whole New World

sla link op in klembord

Kopieer

BEELDEND LUIK
Laat de leerlingen zelf een wereld verzinnen waarin het verhaal zich afspeelt:

  • binnen of buiten?
  • stad of natuur?
  • onder de grond of boven de grond?
  • te land, ter zee of in de lucht?
  • rustig of druk?
  • ...
Laat de leerlingen nadenken over het soort game:
  • vechten
  • racen
  • boerderij in leven houden
  • bouwen
  • humor, liefde, horror, spannend...
  • ...
Laat de leerlingen nadenken over een hoofdpersonage:
  • man vrouw x
  • naam van het personage
  • mens, dier, combinatie, fantasy
  • bijzondere eigenschap
  • groot of klein, dik of dun...
  • vrolijk of duister type
  • accessoires (wapens, juwelen...)
  • kleding (kledingstukken en kleuren) en kapsel (haar, hoofddeksel)
  • ...
De leerlingen ontwerpen op basis van hun antwoorden een personage en een achtergrond (wereld). Als leraar Beeld bied je verschillende materialen en technieken aan om dit vorm te geven. Ga je voor 2D of 3D? Maak je gebruik van audiovisuele media?
 
MUZIKAAL LUIK
Tijdens de muziekles maken de leerlingen een leidmotief voor hun personage of muziek die hun wereld typeert. Dit kunnen ze doen met programma's zoals:
  • beepbox (in de stijl van Mario)
  • Bandlab Edu
  • Chrome Music Lab
  • Muzikale AI
  • ...
Laat leerlingen zich focussen op het personage of op de wereld waarin het verhaal zich afspeelt.
Mogelijke criteria voor een leidmotief:
  • in welke mate is er sprake van een herkenningsmelodie? (Nestelt het zich snel in ons geheugen? Kunnen we het meeneuriën?)
  • in welke mate is de dynamiek aangepast aan het karakter?
  • in welke mate is het tempo aangepast aan het karakter?
  • in welke mate is de keuze van het instrument aangepast aan het karakter?
  • ...
Mogelijke criteria voor sfeerscheppende muziek:
  • in welke mate past de stijlkeuze bij de wereld waarin het personage leeft?
  • in welke mate zijn tempo, dynamiek, klankkleur... aangepast?
  • in welke mate voel je de muziek opbouwen?
  • ...

Presenteren

sla link op in klembord

Kopieer

Maak groepjes van vier. Laat leerlingen hun beeldend en muzikaal werk aan elkaar voorstellen. De groepsleden beoordelen elkaar aan de hand van de vooropgestelde criteria. Voorzie als leraar een transparant en valide evaluatiemodel.

Reflecteren

sla link op in klembord

Kopieer

Om leerlingen actief aan het reflecteren te brengen, verwijzen we je door naar de pagina met reflectiemodellen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio