Deze leerlijn biedt een helder overzicht van de samenhang tussen de leerplandoelen van de tweede graad “Organisatie en logistiek” en de derde graad “ Onthaal, organisatie en sales”. Het doel van deze leerlijn is om jou en je collega’s te ondersteunen bij het creëren van een vloeiende overgang tussen leerinhouden en aanpakken in beide graden.
Het vertrekpunt is het leerplan Organisatie en logistiek van de tweede graad (II-Orlo-a), met telkens een koppeling naar de leerplandoelen van de derde graad (III-OOS-a). Zo krijgen jij en je collega’s een duidelijk beeld van hoe de leerdoelen in de tweede graad een fundament vormen voor verdere verdieping in de derde graad. Je kan deze leerlijn gebruiken op de manier die het beste bij jou past - online ( interactieve leerlijn) of als download.
Gebruik de leerlijn als instrument om de samenhang tussen leerplandoelen in beide graden te begrijpen. Voor elk leerplandoel van de tweede graad worden suggesties (wenken) geboden om dit doel te realiseren, evenals verwijzingen naar de verderbouwende leerdoelen in de derde graad. In de laatste kolom vind je ook wenken om deze doelen in de derde graad te realiseren.
Deze leerlijn biedt handvatten om de lespraktijk over de twee graden heen op elkaar af te stemmen. Bekijk bijvoorbeeld welke methodieken, voorbeelden of oefeningen in de tweede graad worden gebruikt en hoe deze later in de derde graad terugkomen of worden verdiept. Dit zorgt voor continuïteit en helpt leerlingen om opgedane kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen en/of te verdiepen.
De wenken in deze leerlijn bieden inspiratie om
In de tweede graad Organisatie en logistiek realiseren de leerlingen hun leerplandoelen onder begeleiding in de verkoopklas én tijdens de praktijkles op verplaatsing (lees: in de winkel) – telkens onder jouw supervisie.
In de derde graad Onthaal, organisatie en sales realiseren de leerlingen hun leerplandoelen zelfstandig op stage onder supervisie van de stagementor.
Welkom bij deze interactieve leerlijn, bestaande uit 3 afzonderlijke stappen. Elke stap wordt weergegeven als een interactieve ThingLink-afbeelding, waarin je op een visuele en toegankelijke manier alle informatie kan verkennen.
1.Klik op één van de leerlijnstappen: elke stap heeft een eigen ThingLink-afbeelding. Klik op de link " Interactieve leerlijn: stap... " om deze te openen.
2.Ontdek de interactieve elementen: beweeg je muis over de afbeelding (of tik op je scherm bij touchscreenapparaten) om interactieve iconen te zien. Klik of tik op de iconen voor extra uitleg.
3. Doorloop de stappen in je eigen tempo: begin bij stap 1 en werk systematisch door de leerlijn heen.
Deze leerlijn ondersteunt leerkrachten economie om leerinhouden en aanpakken over de graden heen op elkaar af te stemmen. Met behulp van de onderstaande stappen kan je samen met je team een schoolspecifieke leerlijn ontwikkelen.
Na het bespreken en aanpassen van je aanpak test je deze uit in de klas. Plan een vervolgoverleg om:
Maak er een gewoonte van om minstens één keer per schooljaar samen te komen als vakgroep om: