Impulsen om doorheen het schooljaar vanuit het jaarthema spiritualiteit te brengen in basis- en secundair onderwijs bij het team, het jonge kind en de jongere.
Directies, leraren, jongeren, kinderen 3de graad basisonderwijs
Dia 1
Affiche als startbeeld zetten.
Dia 2 (de tekst op de dia lezen of de tekst in het draaiboek)
In drie gelijkenissen, parabels, verhalen vertelt Jezus iets over God: als een herder, als een vrouw, als een vader, wordt er gezocht naar allen die verloren zijn: al wie afgedwaald of gekwetst is, wie nergens opgemerkt wordt, wie tussen de mazen van het net wegvallen is, zoekers die hun weg nog niet vinden. Allen die wij kwijt zijn, allen die verdwaald zijn, zij zijn voor Jezus de belangrijkste, zij worden gemist, naar hen wordt gezocht.
Dia 3 (opdrachten voor de groep, hiervoor heb je bovenvermelde materialen nodig)
Deel het per twee of drie (naargelang de grootte van je team)
Noteer wat klonk op een post-it en kleef het op de grote poster ‘verrassend vreugdevol’
Dia 4 (de tekst op de dia lezen of de tekst in het draaiboek)
Dia 5 (opdrachten voor de groep, hiervoor heb je bovenvermelde materialen nodig)
Deel het per twee of drie.
Noteer wat klonk op een post-it en kleef het op de grote poster ‘verloren zijn’
Dia 6, dia 7, dia 8, dia 9 (de tekst op de dia lezen of de tekst in het draaiboek)
Dia 10 (opdrachten voor de groep, hiervoor heb je bovenvermelde materialen nodig)
Deel het per twee of drie.
Noteer wat klonk op een post-it en kleef het op de grote poster ‘gezocht worden’.
Dia 11, dia 12, dia 13, dia 14 (de tekst op de dia lezen of de tekst in het draaiboek)
Dia 15 (opdrachten voor de groep, hiervoor heb je bovenvermelde materialen nodig)
Deel het per twee of drie.
Noteer wat klonk op een post-it en kleef het op de grote poster ‘gevonden worden’
Dia 16, dia 17, dia 18 (de tekst op de dia lezen of de tekst in het draaiboek)
Dia 19 (opdrachten voor de groep, hiervoor heb je bovenvermelde materialen nodig)
Deel het per twee of drie.
Noteer wat klonk op een post-it en kleef het op de grote poster ‘vreugde delen’
Geef deze posters een zichtbare plaats in je klas, leraarskamer, hal …
Zo kunnen ze je het hele schooljaar herinneren aan de oproep van het verhaal/jaarthema.
Kleuters, (buiten)gewoon basisonderwijs
Affiches jaarthema leeftocht zijn vanaf 17 augustus te verkrijgen bij de dienst onderwijs (de achterkant) Tulpinstraat 75, Hasselt.
Jezus vertelde vaak gelijkenissen aan de mensen. Hij gebruikte dan verhalen over dingen die de mensen kenden en vergeleek het daarmee. Zo vertelde Hij het verhaal van een vrouw die 10 drachmen had en er ééntje verloor. Ze deed er alles aan om die ene drachme terug te vinden. Ze stak haar licht aan om beter te kunnen zien. Ze veegde het stof en vuil weg om nog beter te kunnen zoeken. En ja, ze vond die ene drachme terug. Wat was ze blij. Ze wilde het aan iedereen gaan vertellen. Blij, vol vreugde, ging ze naar haar vriendinnen en buren om het goede nieuws te vertellen.
drachmen – 10 ? – tel ze eens? Waarom zouden deze niet allemaal even groot zijn? Welke denk je dat ze verloren had en nu gevonden heeft?
suggesties:
* iets kwijt – gaan zoeken – alles ervoor doen om het te vinden – blij bij het terugvinden – vreugde delen
Verrassend vreugdevol is de titel die de schilder heeft gekozen bij deze affiche.
Wat zijn leerlingen soms echt (letterlijk) kwijt? Wat heeft dit tot gevolg voor hen?
fietssleutel/ze kunnen niet naar huis want vinden de sleutel niet
Waardoor of wanneer kunnen ze niet zijn of doen zoals ze eigenlijk echt zijn of zouden willen zijn?
Je kunt verschillende woorden op geldstukken aanreiken zoals: vriendelijk, behulpzaam, humor, sportief, respect, beleefd, attent, oplettend, trouw, geloof, aandacht, teder, hoopvol, muzikaal, serieus, vrolijk, vriendschap, troost geven, luisteren, dankbaar, enthousiasme…
Niet in je binnenste maar in jouw leven? Het kostbare in jouw leven?
Welke drachmen maken jouw vriendschap waardevol?